Mobiele menu

Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen gericht op het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van maatschappelijke participatie

Centraal in dit project staat de vraag hoe MBO-studenten met psychische problemen maatwerk in begeleiding kunnen krijgen door effectieve samenwerking van o.a. schoolondersteuners, MBO-team en ervaringsdeskundigen. Begeleid leren en begeleid werken worden ingezet om schooluitval en stigmatisering te voorkomen en om de kans op een baan en maatschappelijke deelname te vergroten.
Fasering:

  1. In kaart brengen behoeften aan begeleiding van MBO-studenten met psychische problemen;
  2. Ontwikkelen gezamenlijke visie op de integrale begeleiding;
  3. Een hierbij passende werkwijze ontwikkelen en invoeren;
  4. In kaart brengen resultaten en de bijbehorende factoren.

Voor dit project werkt de AWTJ Utrecht met kUS op het MBO Utrecht samen in een Ontwikkelwerkplaats als model voor innovatie en onderzoek in de praktijk. Dit doen ze samen met alle betrokken partijen, inclusief de MBO-studenten met psychische problemen. Zo maken zij optimaal gebruik van alle kennis en ervaring die bij deze partijen aanwezig is.

Producten

Titel: Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen gericht op het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van maatschappelijke participatie
Auteur: Van Heijst, P. & Van Luijn, M.
Titel: Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen gericht op het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van maatschappelijke participatie
Auteur: Heijst, P. van & J. Verheijke
Titel: Begeleid Leren: integrale aanpak MBO-studenten met psychische problemen
Auteur: Verheijke, J.M., & Van Luijn, M.
Titel: Begeleid Leren
Auteur: Nicole van Erp
Titel: De school als gemeenschap; Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen
Auteur: Heijst, P. van & J. Verheijke
Titel: Implementatie Begeleid Leren op Mbo Utrecht
Auteur: Verheijke, J. Van Erp, N. & Van Luijn, M.
Titel: Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen gericht op het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van maatschappelijke participatie
Auteur: Van Bon, M. & Van Heijst, P
Titel: Plan van aanpak Begeleid leren MBO Utrecht februari 2017 – februari 2019
Auteur: M. van Luijn
Titel: Verslag behoeftedialoog
Auteur: N. van Erp, P. van Heijst
Titel: Visie integrale hulp MBO-studenten
Auteur: van Bon-Martens, M., van Erp, N., van Heijst, P., van Luijn, M., & Cuijpers, M.
Link: https://assets-sites.trimbos.nl/docs/81cdcc98-caed-4595-bdab-d1dd469cc364.pdf
Titel: Integrale hulp MBO-studenten
Auteur: Bon-Martens M van, Heijst P van, Doesum T van, Jonkman H, Fafianie V
Titel: Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen
Auteur: EMMA voor ZonMw

Verslagen


Eindverslag

Doel van dit project is het ontwikkelen van een integrale werkwijze voor begeleiding en ondersteuning van MBO-studenten met psychische problemen die uitgaat van hun eigen mogelijkheden en wensen en gericht is op maatschappelijke kansen en participatie middels begeleid leren. Na de voorbereidingsfase waarin het projectteam is opgezet en draagvlak is gecreëerd voor het project, zijn een behoeftedialoog en een visiebijeenkomst georganiseerd om de behoeften van alle betrokkenen te inventariseren en een gezamenlijke visie te ontwikkelen rond de integrale aanpak van MBO-studenten. De uitvoeringsfase behelsde tot nu toe de ontwikkeling van een plan van aanpak 2017-2018, de training van medewerkers van MBO Utrecht en MBO-team (Lokalis) in begeleid leren, kernteam bijeenkomsten en casuïstiekbesprekingen, en de ontwikkeling van peer coaching. Voor de evaluatie is een onderzoeksplan opgesteld met drie onderdelen: interviews, casuïstiekbesprekingen en dossieronderzoek (met medisch-ethische toetsing en AVG).

Kenmerken

Projectnummer:
737200022
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J.H. van Bon-Martens
Verantwoordelijke organisatie:
Lokalis