Inventarisatie van veiligheidsrisico’s personenalarmering in de Spoedzorgketen
Het doel van dit project is verbetering van de kwaliteit van personenalarmering, en specifiek de samenwerking in de spoedzorgketen tussen centrale voor personenalarmering, huisartsenpost en spoedpost om risico’s voor patiëntveiligheid te verminderen.
Kwaliteit van personenalarmering
Er is weinig bekend over de kwaliteit van de afhandeling en opvolging van personenalarmering in de spoedzorgketen. Door het in kaart brengen van de supply chain kan een heldere probleemanalyse worden gemaakt om tekortkomingen zichtbaar te maken. De resultaten worden verwerkt in flowcharts, infographics en een video. Kennisverspreiding vindt plaats door een invitational conference, nieuwsbrieven, een onderzoeksrapport en artikel.
Resultaten
In het project zijn centrales voor personenalarmering, huisartsen, thuiszorgorganisaties, 112-meldkamers en ambulancediensten in de regio’s Rotterdam en Zuidoost-Brabant betrokken. De resultaten zijn bruikbaar voor partijen in de spoedzorgketen die betrokken zijn bij de afhandeling van meldingen via personenalarmering.
Verslagen
Eindverslag
Wanneer gebruikers van een persoonlijke alarmknop beter weten hoe dit werkt en betrokken hulpdiensten beter samenwerken zou personenalarmering beter ingezet kunnen worden. Dit blijkt uit het Nivel-onderzoek waarin knelpunten in de spoedzorgketen rondom de inzet van personenalarmering zijn geïnventariseerd.
Voor tijdige en juiste opvolging bij alarmering zijn actuele contactgegevens van thuiszorgorganisaties en medische gegevens van cliënten nodig. Daarnaast is een goede spreekluisterverbinding nodig tussen cliënt en centralist. Op dit moment werken thuiszorgorganisaties en centrales voor personenalarmering slechts op incidentele basis samen bij het gebruik van personenalarmering en is er nauwelijks samenwerking met huisartsenposten. Hierdoor kan het gebeuren dat cliënten langer op hulp moeten wachten dan nodig is.
De verschillende partijen geven aan meer te willen gaan samenwerken om de efficiëntie te bevorderen. Hiervoor is structureel overleg en verbeterde informatie-uitwisseling tussen centrales voor personenalarmering, thuiszorgorganisaties en huisartsenposten nodig.