INVEST; INtercultureel Vakmanschap En Specialisten Trainingen
Hoofddoel van dit project is het bevorderen van open en heldere communicatie tussen arts-assistenten in opleiding (AIOS) kindergeneeskunde en kinderen en hun ouders, ongeacht hun etnische of culturele achtergrond.
Door structureel video-opnames van nieuwe consulten te maken op de poliklinieken kindergeneeskunde van diverse ziekenhuizen, worden de verschillende knelpunten in de interculturele communicatie in kaart gebracht. Gevalideerde observatie-instrumentaria analyseren de opnames. Deze worden vervolgens door specialisten in opleiding gepresenteerd en besproken tijdens het reguliere onderwijs op de werkvloer. Dit gebeurt onder begeleiding van deskundigen.
Bovendien worden DVD modelopnames gemaakt door ervaren specialisten op het gebied van communicatie in een multi-etnische setting. Voor het regionale en landelijke cursorisch onderwijs wordt een instructieboek gemaakt. De instrumentaria, interventies en overige kennis producten worden ook toegankelijk gemaakt voor andere sectoren binnen de kindergeneeskundige zorg, zoals de Jeugdgezondheidszorg. Borging van de kennisproducten vindt plaats binnen de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde.
Producten
Verslagen
Eindverslag
Het hoofddoel van het project INVEST was het verbeteren van de communicatie tussen specialisten in opleiding kindergeneeskunde (aios) en patiënten met een verschillende cultu-rele en etnische achtergrond. Om dit te bereiken werden de belangrijkste knelpunten in de communicatie tussen aios en (ouders van) patiënten in kaart gebracht. Elke arts nam video’s op van consulten op de poli met autochtone (50%) en met allochtone ouders (50%). Deze werden geanalyseerd met behulp van gevalideerde observatielijsten. Knelpunten in de communicatie werden tijdens trainingssessies besproken.
Het project heeft bewezen dat video-observatie haalbaar en geschikt is voor de verkenning van knelpunten in de communicatie tussen artsen en patiënten uit verschillende etnische groeperingen. Ook kan er geconcludeerd worden dat er door middel van gerichte trainingen veel winst te behalen valt in het verbeteren van de communicatie van artsen die meteen ingezet kan worden in het verbeteren van de kwaliteit van het primaire zorgproces.
Aan de hand van de resultaten is er een specifieke en praktijkgerichte opleidingsmodule ont-wikkeld die geïmplementeerd wordt in vier Amsterdamse ziekenhuizen en ook beschikbaar komt voor kinderartsen buiten Amsterdam (via de NVK). Ook zal er een implementatie-traject komen voor uitbreiding naar de GGZ via het AMC/De Bascule met als focus kinder-mishandeling.
Hoofddoel van dit project is het bevorderen van open en heldere communicatie tussen kinderartsen in opleiding en kinderen en hun ouders, ongeacht hun etnische of culturele achtergrond. Structureel videoopnames van nieuwe consulten op de poliklinieken kindergeneeskunde in diverse ziekenhuizen worden gemaakt om de verschillende knelpunten in de interculturele communicatie in kaart te brengen. De videoopnames worden geanalyseerd door gevalideerde instrumentaria en tevens door specialisten in opleiding gepresenteerd en besproken tijdens het reguliere onderwijs. Bovendien zijn er een DVD met modelopnames en een instructieboek t.b.v. het regionale en landelijke cursorisch onderwijs in de maak. Deze instrumentaria, interventies en overige kennisproducten worden aan het einde van het project toegankelijk gemaakt voor andere sectoren binnen de kindergeneeskundige zorg. Ook wordt er nu aan borging gewerkt binnen het NVK.