Inzicht in kwaliteitsindicatoren en handvatten voor verbetering
Uit interviews met diverse partijen in de zorg zijn een aantal knelpunten bij het meten van de kwaliteit van zorg naar voren gekomen. Zij gaven onder andere aan dat kwaliteitsmetingen administratieve lasten en kosten meebrengen voor ziekenhuizen en uitvragende instanties. Ook ervaren zij overlap tussen variabelen die door verschillende instanties worden uitgevraagd.
Doel en werkwijze
Op basis van deze knelpunten hebben we 2 zeer praktische verbetermogelijkheden voor het stroomlijnen van kwaliteitsinformatie uitgewerkt, namelijk:
- het beperken van de uitvraag van identieke variabelen door verschillende instanties (dubbele uitvraag)
- het gebruik van bestaande databronnen die voortkomen uit het primaire zorgproces voor het meten van variabelen
Resultaten
Voor 5 aandoeningen hebben we geanalyseerd wat het verbeterpotentieel van deze verbetermogelijkheden is. Deze analyses laten zien dat een reductie van de administratieve lasten ten gevolge van het verminderen van de dubbele uitvraag (gemiddeld 3%, 0-6%) relatief beperkt is. Het gebruik van bestaande databronnen die voortkomen uit het primaire zorgproces (bijvoorbeeld declaraties) biedt een grotere potentie voor het verminderen van de administratieve lasten. Gemiddeld 19% (9-37%) van de variabelen blijkt te kunnen worden berekend op basis van bestaande data. Het hergebruik van bestaande databronnen levert ook methodologische voordelen op, waardoor de onderlinge vergelijkbaarheid van de uitkomsten toeneemt.
Tekst onder kop Transparantie
Tijdens het ‘jaar van de transparantie’ heeft het ministerie van VWS ingezet op meer en betere informatie over de kwaliteit en kosten van de zorg. In totaal financierden wij 15 projecten om te komen tot betere instrumenten voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg en bruikbare kennis ter ondersteuning van het Zorginstituut. Dit project is daar één van.
Producten
Auteur: Ikkersheim, David Wittgen, Hanneke Thijssing, Leonie
Verslagen
Eindverslag
Het meten en transparant maken van de kwaliteit van zorg kan patiënten helpen om betere keuzes te maken tussen zorgaanbieders. Om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken lopen op dit moment diverse kwaliteitsmetingen op basis van variabelen die worden uitgevraagd bij ziekenhuizen. Ziekenhuizen hebben echter aangegeven dat zij een aanzienlijke registratielast ervaren omdat zij voor verschillende kwaliteitsmetingen variabelen moeten registreren. Wat de totale registratielast voor ziekenhuis is onhelder, er ontbreekt namelijk een overzicht van de uitgevraagde variabelen. Daarnaast is het nog onduidelijk wat het potentieel is van verbetermogelijkheden zoals het verminderen van dubbele uitvraag of het gebruik van bestaande databronnen.
Het doel van dit onderzoek is daarom het doen van aanbevelingen over waar winst te behalen is met het afstemmen en harmoniseren van de uitvraag van kwaliteitsgegevens. Hiertoe hebben we een overzicht gemaakt van de variabelen die worden uitgevraagd in de ziekenhuiszorg met als doel het meten van kwaliteit van zorg. Dit is gedaan op basis van deskresearch en een informatie uitvraag bij mogelijk uitvragende partijen van kwaliteitsmetingen. Op basis van interviews met verschillende partijen in de zorg, een internationale vergelijking en focusgroepen zijn daarnaast verbetermogelijkheden geformuleerd. Het potentieel van het verminderen van dubbele uitvraag en het gebruik van bestaande databronnen hebben we met behulp van analyses op het overzicht met variabelen in kaart gebracht.