Kenniswerkplaats Amsterdam Inclusief 10+
Producten
Auteur: Pels, T., & Naber, P.
Auteur: Naber, P.M. & Knippels, V.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Aarts, W.
Auteur: Naber, P., Bijvoets, M. & Heerebeek, M. van
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Distelbrink, M., Pels, T., Tan, S., en Aarts, W.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Beirens, T., Maas, H., Pels, T., & Van de Wakker, A.
Auteur: Ponzoni, E.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Wakker, A. van de, Maas, H., Gruijter, M. de, & Mathijssen, J. (2011). Uitdagingen van het beleid
Auteur: Distelbrink, M., Essayah, O., Heerebeek, M. van, Ketner, S., & Winkelman, C.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Kleermaeker, M. de (redactie), Beirens, T., Maas, H., Pels, T., Verhaar, K. & Wakker, A. van de
Auteur: Pels, T., Naber, P., Peeters, P., & Radstake, H.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Radstake, H.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Pels, T., & Boutellier, H.
Auteur: Naber, P., Bijvoets, M. m.m.v. Heerebeek, M. van, Moons, M. & Dooper, S.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Pels, T.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Ponzoni, E.
Auteur: Distelbrink, M., en Ponzoni, E.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Ketner, S., & Winkelman, C.
Auteur: Nijboer, M., & Naber, P.
Auteur: Distelbrink, M. & Ketner, S.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Distelbrink, M., Gaag, R. van der, Halane, S., Knippels, V., Mehraz, A., & Naber, P,
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Pels, T., Ketner, S., & Naber, P. (red.)
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Gruijter, M. de, Bijvoets, M. & Naber, P.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Ketner, S., Distelbrink, M., Harreveld, C. & Winkelman, C.
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Link: http://www.swpbook.com
Link: http://www.swpbook.com
Link: http://www.eburon.nl
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Auteur: Distelbrink, M. en Ketner, S.
Magazine: Pedagogiek in Praktijk
Auteur: Distelbrink, M., & Pels, T.
Magazine: Pedagogiek in Praktijk
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Link: http://www.kenniswerkplaatstienplus.nl/
Verslagen
Eindverslag
Veel laagopgeleide en migrantenouders ervaren een afstand tot de opvoedvoorzieningen in Amsterdam. Kenniswerkplaats Tienplus is een samenwerkingsverband tussen kennis-, beleid-, praktijk-, en zelforganisaties dat het bereik en de effectiviteit van (opvoedings)ondersteuning wil verbeteren en wil bijdragen aan een positief opvoedingsklimaat.
Het hoofddoel van de Kenniswerkplaats is het bereik en de effectiviteit van (opvoedings)ondersteuning te verbeteren voor ouders en hun kinderen kinderen in de leeftijd van 10 en ouder. Juist in de tienerleeftijd hebben ouders veel vragen, onder andere bij de overstap van basisschool naar vervolgonderwijs. Amsterdam heeft als multi-etnische stad veel ervaring met het werken met migrantenouders en -jeugd, maar er liggen nog veel kansen voor een meer diversiteitgevoelige aanpak. Een nieuwe kans vormt daarbij de kanteling in het preventieve jeugdbeleid van een aanbodgerichte aanpak naar een aanpak waarin de eigen verantwoordelijkheid en kracht van ouders en jeugdigen, en hun netwerken, meer uitgangspunt gaan vormen. De beide benaderingen hebben veel gemeen: het perspectief en de eigen kracht van ouders en jeugdigen, de initiatieven vanuit hun eigen netwerken en de verbinding daarvan met formele voorzieningen vormen belangrijke uitgangspunten.
Diversiteitgevoelig en positief jeugdbeleid vragen beide om gecombineerde acties - gevoed door kennis - op verschillende niveaus: in het beleid, bij opvoedvoorzieningen, onder professionals, in de toepassing van methodieken. Maar ook in de samenwerking met migrantenvoorzieningen en ouders en jeugd, en in opleidingen voor toekomstige professionals. Kenniswerkplaats Tienplus draagt hieraan bij. Dit doen we door kritisch onderzoek waarin de stem van zowel het professionele veld als ouders en tieners, vertegenwoordigers van vrijwilligersorganisaties of buurtinitiatieven, opleiders en studenten met kracht doorklinken.
De Kenniswerkplaats adviseert en genereert nieuwe kennis over de werking van opvoedprogramma’s voor een diverse populatie, verspreidt en verstevigt beloftevolle aanpakken van onderop. Bovendien stimuleert de Kenniswerkplaats samenwerkingspraktijken, en ondersteunt de ontwikkeling naar beter op het Amsterdamse werkveld afgestemde opleidingen.
Amsterdam telt vele opvoedvoorzieningen voor ouders en tieners. Deze voorzieningen zijn niet allemaal even toegankelijk, laagdrempelig en vanzelfsprekend. Zeker niet voor laagopgeleide ouders, en in het bijzonder migrantenouders. Zij ervaren vaak een afstand tot het beschikbare aanbod van opvoedingsondersteuning, of zijn er onvoldoende bekend mee. Daardoor kunnen problemen zich opstapelen, totdat ouders en jongeren er zelf moeilijk meer uitkomen. Dit terwijl gezinnen juist versterkt kunnen worden als er een pedagogisch vangnet is, waar ouders terechtkunnen en zich thuis voelen met kleine of grote vragen over opvoeding.
Kenniswerkplaats Tienplus werkt aan verbetering van het bereik en de effectiviteit van (opvoedings)ondersteuning voor alle gezinnen met tieners, ongeacht afkomst. Juist in deze fase hebben ouders veel vragen, onder andere bij de overstap van basisschool naar vervolgonderwijs. De kenniswerkplaats wil de praktijk in beweging krijgen in een nauwe samenwerking tussen kennis, beleid, instellingen zoals scholen en Ouder en Kind Centra en organisaties van de doelgroepen. Dat doen we door onderzoek te doen dichtbij en met de praktijk, en zo praktijkkennis breder beschikbaar te maken.
We werken aan:
1. pedagogisch partnerschap tussen CJG-school en ouders,
2. de verbinding tussen vrijwillige en reguliere organisaties met een aanbod opvoedingsondersteuning
3. versterken van vaderschap
4. diversiteitsgevoeligheid Triple P
5. diversiteitsgevoelige curricula pedagogiek Hogeschool Inholland.
6. een eindadvies, mede op basis van de verschillende deelprojecten, dat de gemeente als regisseur van het jeugdbeleid kan ondersteunen bij visievorming op de pedagogische infrastructuur in de stad.
Voor alle deelprojecten geldt dat de beoogde activiteiten goed vorderen. Vanuit de stad, stadsdelen en het veld van migranten- en professionele organisaties ontstaat steeds meer erkenning, onder andere blijkend uit gevraagde adviezen, evenals (draagvlak voor) borging van de resultaten.