Mobiele menu

Keuzehulp Kernelementen Jeugdhulp

Projectomschrijving

Psychosociale problemen van kinderen en gezinnen kunnen heel verschillende oorzaken hebben, en om een heel verschillende aanpak vragen. Wat Werkt voor Wie is in praktijk moeilijk in te schatten voor kinderen, ouders en professionals. Er is welliswaar een schat aan kennis over effectieve behandeling, maar deze kennis is moeilijk toegankelijk en moeilijk direct toepasbaar in gesprekken tussen gezin en professional.

Doel van dit project is het ontwikkelen, evalueren en borgen van een Keuzehulp waarmee gezinnen en professionals samen passende en effectieve jeugdhulp kunnen kiezen op basis van de meest actuele kennis over Wat Werkt voor Wie uit het ZonMw programma ‘Effectief werken in de jeugdsector’. Uit gebruikersonderzoek met een keuzehulp bij de Richtlijn Ernstige Gedragsproblemen is gebleken dat een keuzehulp gezamenlijke besluitvorming van professionals met cliënten verbetert. Bij het evalueren staat de toegevoegde waarde van de keuzehulp volgens clienten en professionals centraal.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Effectieve preventie en behandeling van psychosociale problemen bij kinderen en jongeren vraagt inzet van hulp die aansluit bij de specifieke factoren die problemen van een kind, gezin en/of klas veroorzaken en in stand houden. Voor kinderen, gezinnen, scholen en professionals in Nederland is het echter lastig in te schatten welke hulp voor wie het meest effectief is. Om te achterhalen welke kernelementen van interventies voor wie helpen deden tussen 2016 en 2019 zeven consortia van onderzoeks- en praktijkinstellingen onderzoek naar de werkzaamheid van interventies in het kader van het ZonMw programma ‘Effectief werken in de jeugdsector’. Dit leverde een schat aan kennis op over effectief behandelen op maat, maar deze kennis is nog niet eenvoudig toegankelijk en toepasbaar voor professionals. Een eenvoudige Keuzehulp kan professionals helpen deze kennis beter te benutten bij individuele cliëntsystemen. Uit eerste ervaringen en gebruikersonderzoek met een ‘beslisboom’ en ‘werkkaarten’ in de Richtlijn Ernstige Gedragsproblemen is gebleken dat een dergelijke Keuzehulp besluitvorming van professionals met cliënten verbetert en graag door hen gebruikt wordt. Zij geven aan betere keuzes te maken, door het inzichtelijke keuzeproces tot meer door gezin en professionals samen gedragen keuzes te komen en beter in te zien aan welke expertise bij professionals behoefte is gezien de problematiek van cliënten. Doel van dit project is het ontwikkelen, implementeren, evalueren en borgen van een Keuzehulp waarmee jeugdigen passende en effectievere jeugdhulp geboden wordt. In de Keuzehulp zal de wetenschappelijke kennis over wat werkt voor wie, waarom en wanneer uit alle zeven consortia samengevat worden. Bij het evalueren zal de toegevoegde waarde van de keuzehulp voor de praktijk centraal staan. Daarnaast zal dit proces leiden tot duidelijker inzicht in welke essentiële kennis nog ontbreekt. Beschikbaarheid, actualisering en borging van de keuzehulp wordt gegarandeerd door deelname van het NJi, dat de keuzehulp zal integreren in haar kennisaanbod.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729300301
Looptijd: 98%
Looptijd: 98 %
2020
2024
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
prof. dr. B. Orobio de Castro PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit van Amsterdam