Kinderveiligheidscampagne 'vallen van hoogte' en verkenning 'verdrinkingen
Het doel was het aantal valpartijen bij jonge kinderen te verminderen en het aantal behandelingen op de spoedeisende hulp te doen afnemen.
Er zijn verschillende middelen ontwikkeld, zoals een televisiespot, een website (www.valwijzer.nl), folder, spel en poster. Samen met het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) is de module ’Tuimelen, vallen en opstaan’ ontwikkeld en voor kinderen is www.stuntkids.nl gelanceerd. En op scholen maakten kinderen tijdens valtrainingen kennis met valtechnieken.
Producten
Verslagen
Eindverslag
Sinds 1997 voert Consument en Veiligheid de kinderveiligheidscampagne "laat je niet verrassen" uit. Iedere 2-3 jaar staat een ander thema centraal. Van 2008 t/m 2010 is dat het thema "vallen van hoogte" geweest. Valongevallen van hoogte vormen bij kinderen in de leeftijd van 0 tot 10 jaar een groot probleem. Het aantal behandelingen op spoedeisende hulpafdelingen bedraagt jaarlijks 25.000. De gevolgen van een val van hoogte zijn ook relatief ernstig. 2.900 kinderen worden jaarlijks opgenomen in een ziekenhuis. Doelgroeponderzoek heeft uitgewezen dat ouders een aantal misvattingen hebben ten aanzien van de ontwikkeling en het leervermogen van hun kind. Ze accepteren het risico en onderschatten vooral de val van (zit)meubels. Om aandacht te vragen voor dit kinderveiligheidsthema en de risicoperceptie bij de doelgroep te vergroten is een massamediale campagne ontwikkeld, bestaande uit een televisiespot en een website (www.valwijzer.nl). Op de website vinden ouders ook aanvullende informatie over preventieve maatregelen, die zij kunnen treffen. Daarnaast is een Valwijzer (campagnefolder), een Valwijzerspel en een poster ontwikkeld. Deze materialen zijn door professionals in de Jeugdgezondheidszorg gebruikt tijdens hun contacten met ouders. Ook bij de kraamzorg is het thema geagendeerd en is de kraamzorg gemotiveerd om de campagnefolders te gebruiken in het contact met (aanstaande) jonge ouders. Samen met het NISB is de module Tuimelen, vallen en opstaan ontwikkeld, dat onderdeel uitmaakt van de methode Beweegkriebels. Deze methode heeft tot doel om het bewegen van jonge kinderen te stimuleren en wordt vooral geïmplementeerd in de kinderopvang. Speciaal voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar is een website, www.stuntkids.nl, ontwikkeld. De website heeft als doel de risicoperceptie bij kinderen in deze leeftijdsgroep te vergroten en daarnaast kennis over te dragen over preventieve maatregelen en goede valtechnieken. Om kinderen daarnaast kennis te laten maken met valtechnieken hebben 150 scholen een valtraining gewonnen. De valtraining is gegeven door een professionele valtrainer tijdens een gymles. Om de effectiviteit van de campagne te laten beklijven worden de ontwikkelde campagnematerialen structureel aangeboden aan de desbetreffende doelgroepen. Daarvoor is een communicatie toolkit 'Valpreventie' ontwikkeld, die via het loketgezondleven.nl van het RIVM aan professionals wordt aangeboden Daarnaast wordt de module 'Tuimelen, vallen en opstaan' structureel binnen de methode Beweegkriebels van het NISB uitgezet voor de kinderopvang. De methodologische kennis m.b.t de valtrainingen zijn verwerkt in het lespakket 'Vallen is ook een sport', een lespakket bedoeld om leerlingen in het basisonderwijs valvaardigheden aan te leren.