Mobiele menu

Krachten bundelen bij wijkgericht werken voor jeugd en gezin

Om gezinnen goed te ondersteunen, is het belangrijk dat professionals en organisaties in een wijk integraal samenwerken. Dat blijkt niet altijd eenvoudig. Gezinnen vinden regelmatig dat professionals en organisaties langs elkaar heen werken.

Door wetenschappelijk onderzoek en kennis van zowel praktijkprofessionals als ervaringsdeskundigen weten we steeds beter wat werkt bij integraal werken. Die kennis wordt nog niet voldoende benut.

Samen met de toegekende deelprojecten verzamelen en verbinden we kennis over integraal wijkgericht werken. Dit doen we voor professioneel betrokkenen: van lokale bestuurders en beleidsmakers tot ‘hands-on’ professionals.

Het project heeft drie fasen: ordenen van kennis, toeleiden naar en verbreden van kennis, toepassen van kennis.

Alle deelnemers van de deelprojecten vormen samen een levende leergemeenschap. Met als doel dat kennis en ervaringen ten goede komen aan de integrale samenwerking in de wijk, zodat gezinnen zich gehoord en geholpen voelen.

Producten

Titel: Kennissynthese Krachten Bundelen bij Wijkgericht Werken voor Jeugd en Gezin
Auteur: Silke van Arum, Annelies Kooiman, Lian Stouthard en Daniëlle de Veld
Link: https://integraalwerkenindewijk.nl/publicatie/kennissynthese-krachten-bundelen-wijkgericht-werken

Verslagen


Eindverslag

Door wetenschappelijk onderzoek en kennis van zowel praktijkprofessionals als ervaringsdeskundigen weten we steeds beter wat werkt bij integraal
werken. Om deze kennis beter te benutten hebben wij samen met de toegekende deelprojecten kennis over integraal wijkgericht werken verzameld en
verbonden aan de praktijk. Dit hebben we gedaan in drie fasen, ordenen van kennis, toeleiden naar en verbreden van kennis, toepassen van kennis. 

De kennis die uit dit project is gekomen is relevant voor alle professioneel betrokkenen: van lokale bestuurders en beleidsmakers tot ‘hands-on’ professionals.

Gedurende het project hebben alle deelnemers van de deelprojecten samen een levendige leergemeenschap gevormd. Het doel hiervan was hun
kennis en ervaringen ophalen en verder delen zodat dit ten goede kan komen aan de integrale samenwerking in de wijk. De bevindingen van de
afzonderlijke deelprojecten komen samen met de laatste kennis een de afsluitende kennissynthese.

Kenmerken

Projectnummer:
744220301
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
H. Ooms
Verantwoordelijke organisatie:
Nederlands Jeugdinstituut