Kwaliteit van taal, spel en denken. Naar een plg-benadering voor adaptieve ondersteuning bij het daadwerkelijk toepassen van interactievaardigheden voor taal, spel en denken.
Vraagstuk
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang stimuleren de taal-, spel- en denkontwikkeling van kinderen via goede interacties. Doel van het project ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’ was een adaptieve werkwijze te ontwikkelen die hen daarvoor (beter) toerust.
Onderzoek
Een projectteam van onderzoekers, opleiders, pedagogisch coaches en medewerkers van twee kinderopvangorganisaties heeft een ontwerponderzoek uitgevoerd waarin een professionaliseringstraject is ontwikkeld gebaseerd op:
- De leerwensen van pedagogisch medewerkers in spelinteracties met jonge kinderen
- 10 kernelementen voor taaldenken in spel
- Groepsbijeenkomsten, individuele coaching, eigen videomateriaal, collegiale uitwisseling
Uitkomst
Er is inzicht verkregen in de drempels bij spelinteracties en er is een professionaliseringstraject ontwikkeld dat interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers vergroot, vooral voor taaldenken in spel. Producten van het onderzoek bestaan uit een onderzoeksrapport, een handleiding voor de praktijk, een online train-de-trainer-cursus en de website www.taal-in-spel.nl.
Lees ook het interviewartikel over dit project: Pedagogisch medewerkers vergroten interactievaardigheden tijdens spel
Producten
Auteur: Marianne Boogaard
Auteur: Marianne Boogaard
Auteur: Resi Damhuis en Eefje van der Zalm
Auteur: Resi Damhuis en Eefje van der Zalm
Verslagen
Eindverslag
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang stimuleren de taal-, spel- en denkontwikkeling van kinderen via goede interacties. Doel van het project ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’ was een adaptieve werkwijze te ontwikkelen die hen daarvoor (beter) toerust.
Een projectteam van onderzoekers, opleiders en pedagogisch coaches en medewerkers van twee kinderopvangorganisaties heeft een ontwerponderzoek uitgevoerd waarin een professionaliseringstraject is ontwikkeld gebaseerd op:
- De leerwensen van pedagogisch medewerkers in spelinteracties met jonge kinderen
- 10 kernelementen voor taaldenken in spel
- Groepsbijeenkomsten, individuele coaching, eigen videomateriaal, collegiale uitwisseling
Opbrengsten zijn:
* een beter inzicht in belemmerende randvoorwaarden, vaardigheden en opvattingen van pedagogisch medewerkers over interacties in spel
* een voor de kinderopvangpraktijk duurzaam uitvoerbaar, en adaptief professionaliseringstraject, dat bijdraagt aan verbetering van de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers, gericht op de spelontwikkeling en het taaldenken van jonge kinderen (2 tot 4 jarigen).
Pedagogisch medewerkers die goed observeren en meegaan in wat kinderen boeit, die ruimte bieden in het spel en in de interacties, kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan de taal-, spel- en denkontwikkeling van jonge kinderen.
In het project ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’ werken drie professionele leergemeenschappen (plg's) van steeds zes pedagogisch medewerkers en een interne en externe coach aan het uitbouwen van de interactievaardigheden van pedagogische medewerkers. De deelnemers van de plg's bespreken het belang van spel, taal en het stimuleren van de denkontwikkeling. Zij wisselen uit welke belemmeringen en successen zij ervaren, krijgen tools aangereikt en ontwerpen met elkaar nieuwe werkwijzen. Tijdens de groepsbijeenkomsten, maar ook in de individuele coachgesprekken staan eigen video-opnames van de pm'ers in een spelsituatie met enkele kinderen centraal. In de eerste ronde worden in drie plg’s tools en werkwijzen ontwikkeld. Deze worden in de tweede ronde in drie nieuwe plg’s beproefd.
De beoogde opbrengst van het project zijn materialen die uitvoerbaar en effectief zijn gebleken. Die materialen zullen beschikbaar komen voor het veld, naast een train-de-trainer-cursus voor interne coaches.