Mobiele menu

Laaggeletterdheid als barriere voor participatie?

Projectomschrijving

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. Het missen van deze basisvaardigheden heeft veel gevolgen. Zo hebben deze mensen minder kans om werk te vinden en kosten ook andere activiteiten als reizen, een ziekenhuisbezoek of vrijwilligerswerk meer moeite. Gemeenten kunnen mensen op verschillende manieren helpen om hier iets aan te doen. Er zijn cursussen en trainingen van professionals, maar er zijn ook trajecten met vrijwilligers. In dit project onderzoeken wij hoe consulenten van sociale diensten erachter kunnen komen of mensen met een bijstandsuitkering problemen hebben met deze basisvaardigheden en hoe ze dit het beste bespreekbaar kunnen maken. Daarna bekijken we op welke manier gemeenten het beste kunnen helpen bij het werken aan deze basisvaardigheden. En tot slot onderzoeken wij of mensen makkelijker werk vinden of makkelijker andere activiteiten ondernemen.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden. Het missen van deze basisvaardigheden heeft veel gevolgen. Zo hebben deze mensen minder kans om werk te vinden en kosten ook andere activiteiten als reizen, een ziekenhuisbezoek of vrijwilligerswerk meer moeite. Gemeenten kunnen mensen op verschillende manieren helpen om hier iets aan te doen. Er zijn cursussen en trainingen van professionals, maar er zijn ook trajecten met vrijwilligers. In dit project onderzoeken wij hoe consulenten van sociale diensten erachter kunnen komen of mensen met een bijstandsuitkering problemen hebben met deze basisvaardigheden en hoe ze dit het beste bespreekbaar kunnen maken. Daarna bekijken we op welke manier gemeenten het beste kunnen helpen bij het werken aan deze basisvaardigheden. En tot slot onderzoeken wij of mensen makkelijker werk vinden of makkelijker andere activiteiten ondernemen.

Kenmerken

Projectnummer:
10420012110012
Looptijd: 38%
Looptijd: 38 %
2022
2026
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
prof. dr. H.J.M. Fenger
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam