Mobiele menu

Learning from mistakes: Defining case descriptions to improve clinical reasoning education

Diagnostisch redeneren 

Het stellen van een diagnose is een complexe taak. Onderwijs in diagnostisch redeneren aan de hand van fictieve ziektegevallen (casus) is daarom momenteel een cruciaal onderdeel van de huisartsenopleiding. 'Echte' ziektegevallen waarbij een medische fout werd gemaakt, zijn mogelijk beter geschikt om diagnostisch redeneren aan te leren. Medische fouten vertegenwoordigen deels de kennislacunes van huisartsen. Bovendien heeft het lezen over medische fouten emotionele impact, waardoor er mogelijk van beter geleerd wordt. 

Analyse van medische claims tegen huisartsen

We analyseren daarom alle 835 medische claims tegen huisartsen sinds 2012 (bron VVAA). Wat kunnen we hiervan leren? Hoe zijn echte casus beter dan fictieve? Is het niet wijsheid achteraf?

Onderwijsprogramma's voor huisartsen

Gebaseerd op de resultaten van het onderzoek kunnen we betere en volledige onderwijsprogramma's voor huisartsen maken, waarin we op een juiste manier gebruik maken van casuïstiek. Hiermee helpen we huisartsen in opleiding betere diagnoses te stellen en diagnostische fouten te voorkomen.

Interview

Klinisch redeneren of diagnostisch redeneren doet elke arts de hele dag door. Het is een belangrijke manier om diagnosefouten te verminderen. Lees welke casuïstiek hiervoor het beste ingezet kan worden in het onderwijs.

> Lees het interview

Producten

Titel: Richtlijn Integratie van Aansprakelijkheidsclaim Casuïstiek in Klinisch Redeneren Onderwijs
Auteur: Charlotte van Sassen
Titel: Richtlijn Integratie van Aansprakelijkheidsclaim Casuïstiek in Klinisch Redeneren Onderwijs
Auteur: Charlotte van Sassen
Titel: Do malpractice claim clinical case vignettes enhance diagnostic accuracy and acceptance in clinical reasoning education during GP training?
Auteur: van Sassen, C., Mamede, S., Bos, M. et al.
Magazine: BMC Med Educ 23, 474 (2023)
Titel: Identifying and prioritizing educational content from a malpractice claims database for clinical reasoning education in the vocational training of general practitioners.
Auteur: van Sassen, C.G.M., van den Berg, P.J., Mamede, S. et al
Magazine: Adv in Health Sci Educ
Titel: Do malpractice claim clinical case vignettes enhance diagnostic accuracy and acceptance in clinical reasoning education during GP training?
Auteur: van Sassen, C., Mamede, S., Bos, M. et al
Magazine: BMC Med Educ 23, 474 (2023)
Titel: Identifying and prioritizing educational content from a malpractice claims database for clinical reasoning education in the vocational training of general practitioners.
Auteur: van Sassen, C.G.M., van den Berg, P.J., Mamede, S. et al.
Magazine: Adv in Health Sci Educ

Kenmerken

Projectnummer:
839130012
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2024
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. J. Rijkels-Otters
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus Medisch Centrum
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.