Learning from mistakes: Defining case descriptions to improve clinical reasoning education
Diagnostisch redeneren
Het stellen van een diagnose is een complexe taak. Onderwijs in diagnostisch redeneren aan de hand van fictieve ziektegevallen (casus) is daarom momenteel een cruciaal onderdeel van de huisartsenopleiding. 'Echte' ziektegevallen waarbij een medische fout werd gemaakt, zijn mogelijk beter geschikt om diagnostisch redeneren aan te leren. Medische fouten vertegenwoordigen deels de kennislacunes van huisartsen. Bovendien heeft het lezen over medische fouten emotionele impact, waardoor er mogelijk van beter geleerd wordt.
Analyse van medische claims tegen huisartsen
We analyseren daarom alle 835 medische claims tegen huisartsen sinds 2012 (bron VVAA). Wat kunnen we hiervan leren? Hoe zijn echte casus beter dan fictieve? Is het niet wijsheid achteraf?
Onderwijsprogramma's voor huisartsen
Gebaseerd op de resultaten van het onderzoek kunnen we betere en volledige onderwijsprogramma's voor huisartsen maken, waarin we op een juiste manier gebruik maken van casuïstiek. Hiermee helpen we huisartsen in opleiding betere diagnoses te stellen en diagnostische fouten te voorkomen.
Artikelen en nieuwsberichten
Interview
Klinisch redeneren of diagnostisch redeneren doet elke arts de hele dag door. Het is een belangrijke manier om diagnosefouten te verminderen. Lees welke casuïstiek hiervoor het beste ingezet kan worden in het onderwijs.
Producten
Auteur: Charlotte van Sassen
Auteur: Charlotte van Sassen
Auteur: van Sassen, C., Mamede, S., Bos, M. et al.
Magazine: BMC Med Educ 23, 474 (2023)
Auteur: van Sassen, C.G.M., van den Berg, P.J., Mamede, S. et al
Magazine: Adv in Health Sci Educ
Auteur: van Sassen, C., Mamede, S., Bos, M. et al
Magazine: BMC Med Educ 23, 474 (2023)
Auteur: van Sassen, C.G.M., van den Berg, P.J., Mamede, S. et al.
Magazine: Adv in Health Sci Educ