Mobiele menu

LED-tile

Projectomschrijving

Onderwater zwemmen en oriënteren kan spannend zijn. Zeker voor een kind dat net leert
zwemmen. Of voor een kind met een verstandelijke beperking, voor wie zwemmen vaak toch al
meer tijd kost om onder de knie te krijgen. De lichtgevende led-tegels die het InnoSportLab de
Tongelreep (ISLT) ontwikkelde, brengen daar verandering in. Doordat de led-tegels verschillende
figuren kunnen maken en op de bodem van het zwembad gelegd kunnen worden, worden kinderen
spelenderwijs uitgedaagd om bijvoorbeeld onderwater te gaan of afstanden af te leggen. Kinderen
zijn gewend om te gamen. Met de led-tegels kun je verschillende leuke spelletjes doen. Volgens de
instructeurs is het echt een innovatie van deze tijd. Het is mooi om te zien dat kinderen, die erg
veel moeite hebben met onderwater zwemmen, toch onderwater gaan. Onderwater kijken vinden
ze lastig, maar het lichtgevende figuurtje daagt ze uit. Je kunt van een afstand niet goed zien wat
de afbeelding is, daarvoor moet je echt naar de tegel toe zwemmen. Daarnaast motiveren de
spellen ook om de kinderen te laten samenwerken, waardoor er meerdere aspecten worden
geleerd tijdens de zwemles. Een vernieuwing in de zwemles kan ervoor zorgen dat kinderen beter
leren zwemmen en het zwemmen ook als leuker gaan ervaren. Op deze manier hopen we meer
kinderen te laten blijven zwemmen.

Verslagen


Eindverslag

Dit project betreft onderzoek naar de mogelijke toepassingen van de LED-tile om zwemles en recreatiezwemmen aantrekkelijker te maken. Er is onderzoek gedaan naar technologische aspecten van de LED-tile, zoals multi-functionaliteit, koppelen en het gebruiken van meerdere tegels in combinatie. We hebben ons vooral gericht op de functionaliteit in de zwemles, om zwemles leuker en beter te maken. Er is onderzocht welke spellen het meest functioneel zijn en welke het meeste aanspreken bij de doelgroep. Daarna is ervoor gezorgd dat de tegels goed aan te sturen zijn. Dit is gerealiseerd door een online omgeving te maken waarbij aangegeven kan worden welke spellen er zijn en hoe deze worden uitgevoerd. Vervolgens is uit praktijkonderzoek gebleken dat zowel zweminstructeurs als de kinderen bij de zwemlessen erg enthousiast waren over het gebruik. De LED-tile werd duidelijk als een meerwaarde voor de zwemles gezien.

Samenvatting van de aanvraag

Gezien de afnemende aantrekkingskracht van zwembaden, willen we les- en recreatiezwemmen vernieuwen door de toepassing van innovatieve technologieën. Dit project betreft onderzoek naar de mogelijkheden en toepassingen van de LED-tile om zwemles en zwembaden leuker te maken. Het doel is om de resultaten van het onderzoek in de praktijk toe te passen en de tegel uiteindelijk te koppelen aan het lesmateriaal, om zwemles te verbeteren. Zwemles wordt zo dynamischer en aantrekkelijker en de zwemtechniek wordt beter aangeleerd, wat van belang is voor zwemveiligheid.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001710
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
K. Kerklaan
Verantwoordelijke organisatie:
InnoSportLab de Tongelreep