Mobiele menu

Leer-Kracht Preventie in de Wijk

Algemene samenvatting

In sommige wijken wonen relatief veel kinderen en jongeren met overgewicht. Professionals slagen er maar gedeeltelijk in deze doelgroep goed te bereiken én te helpen. In dit project zouden het LUMC, De Haagse Hogeschool en ROC Mondriaan aan de slag gaan met het ontwikkelen van een unieke, domein overstijgende leergang om zo deze uitdaging samen met de kinderen en hun ouders/verzorgers het hoofd te bieden. 

De leer-netwerksamenwerking omtrent het onderwerp preventie obesitas bij kinderen op wijkniveau kwam onvoldoende van de grond. Daarom  is het project voortijdig afgerond.

Doel

Ontwikkel en implementeer een domeinoverstijgende leergang voor interprofessioneel werkplek leren, gericht op preventie van overgewicht en obesitas bij jeugdigen, binnen de regio Haaglanden, in co-creatie met de doelgroep. De leergang omvat eindtermen waar betrokken professionals naar toe werken, om daarmee de gewenste transitie in de preventie te realiseren.

Aanpak/ werkwijze

Er zijn een drietal Leernetwerken gehouden, waarbij de volgende leervragen van professionals in de wijk zijn besproken:

  1. Actuele kennis over obesitas bij kinderen in de wijk 
    Professionals weten niet hoe groot het probleem van overgewicht en obesitas is binnen de wijk. Er zijn geen wijkspecifieke cijfers beschikbaar, alleen op gemeenteniveau. Preventie is een thema dat niet op het netvlies staat. Het gaat al snel over bestaande projecten, zoals gratis ontbijt op school, maar een idee over een -wijkgerichte- preventieaanpak is er niet. Er is veel behoefte aan overzicht van zowel professionals en hun rol in dit thema, als van lopende projecten op dit terrein.  
  2. (Voedings)adviezen kunnen geven die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Er is zoveel informatie, bijvoorbeeld over voeding, beweegnormen, gewicht, dat professionals het lastig vinden om de juiste adviezen te geven. 
  3. Kennis over opvoedmethoden van diverse bewonersgroepen. Wat is de visie van ouders op gezond opgroeien en voeding en wat is de culturele component hierin? Daar willen professionals meer over weten zodat niet alleen vanuit het eigen referentiekader gereageerd wordt.

Samenwerkingspartners

De projectgroep bestond uit LUMC, ROC Mondriaan en de Haagse Hogeschool. In de adviesgroep zaten de projectgroepleden, Xtra, Zorgzijnwerkt, Lijn1 en HGG/GGD. Daarnaast was er een samenwerking op wijkniveau met Gezondheidscentrum Leidschenveen en Wijknetwerken Leidschenveen.

Resultaten

Helaas heeft de projectgroep geconstateerd dat zorg- en welzijnsprofessionals weliswaar  (latente) leervragen hebben, maar dat zij dusdanig schaarste in tijd en menskracht ervaren, dat deelname aan een leergang van een half jaar niet haalbaar bleek. Er is vraag naar een efficiënt en effectief onderwijsaanbod die bijdraagt aan het versnellen van de verbinding, interprofessionele samenwerking, netwerkvorming en kennisdeling tussen professionals en inwoners. 

Een onderwijstool die hier onlangs voor ontwikkeld is, is Game2Connect; een bordspel met een daarbij behorende multimediale omgeving voor content, ontwikkeld door de Universiteit Maastricht. In een nieuwe  toegekende subsidie bij het Onderwijsloket Den Haag gaan we verkennen of het onderwijsaanbod Game2Connect aansluit bij de leervragen van de professionals.

Producten van ZonMw

Lees het interview met Irene Slootweg in onze artikelenreeks Inbedding van preventie in onderwijs.

Kenmerken

Projectnummer:
05550012030001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2022
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. I.A. Slootweg
Verantwoordelijke organisatie:
Leids Universitair Medisch Centrum