Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren en werken
Leerafdelingen worden steeds vaker opgezet om meer mbo- en hbo-verpleegkundigen in reële praktijksituaties op te leiden.
Doel
In dit project is de theoretische, didactische en praktische basis beschreven van leerafdelingen als modulehandleiding voor zorg- en onderwijsinnovatie. Deze beschrijving vormt de basis voor evidence-based onderwijs en onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. Dit is van groot belang om studenten en verpleegkundigen te behouden voor het beroep.
Resultaten
Het project heeft geleid tot:
- een overzicht van kennis uit de wetenschappelijke literatuur over de didactische principes van leerafdelingen, namelijk: interprofessioneel opleiden, peer learning, samenwerkend leren, coachend begeleiden
- inzichten over het implementeren van leerafdelingen op basis van informatie uit een desktop search, focusgroepen, interviews en observaties
De handleiding is gebaseerd op succesvol geïmplementeerde leerafdelingen van het UMCG, MBO Gilde, de Hanzehogeschool en het Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden. De online handleiding bundelt ontwikkelmaterialen, lesmodules, de theoretische onderbouwing voor de didactische principes interprofessioneel opleiden, peer learning, samenwerkend leren, coachend begeleiden. Deze handleiding dient als kader voor zorg- en onderwijsinnovatie en onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. De handleiding biedt praktische handvatten voor het succesvol opzetten en door ontwikkelen van leerafdelingen.
Artikelen en nieuwsberichten
Vlog
Meer weten? Dit project en 9 andere projecten gaan aan de slag met een toegankelijk overzicht van goed beschreven praktijkvoorbeelden in de verpleging en verzorging. In een vlogreeks stellen zij zichzelf voor.