Mobiele menu

Leerafdelingen als innovatieplatform voor vitaal leren en werken

Leerafdelingen worden steeds vaker opgezet om meer mbo- en hbo-verpleegkundigen in reële praktijksituaties op te leiden.

Doel

In dit project is de theoretische, didactische en praktische basis beschreven van leerafdelingen als modulehandleiding voor zorg- en onderwijsinnovatie. Deze beschrijving vormt de basis voor evidence-based onderwijs en onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. Dit is van groot belang om studenten en verpleegkundigen te behouden voor het beroep.

Resultaten

Het project heeft geleid tot:

  • een overzicht van kennis uit de wetenschappelijke literatuur over de didactische principes van leerafdelingen, namelijk: interprofessioneel opleiden, peer learning, samenwerkend leren, coachend begeleiden
  • inzichten over het implementeren van leerafdelingen op basis van informatie uit een desktop search, focusgroepen, interviews en observaties

De handleiding is gebaseerd op succesvol geïmplementeerde leerafdelingen van het UMCG, MBO Gilde, de Hanzehogeschool en het Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden. De online handleiding bundelt ontwikkelmaterialen, lesmodules, de theoretische onderbouwing voor de didactische principes interprofessioneel opleiden, peer learning, samenwerkend leren, coachend begeleiden. Deze handleiding dient als kader voor zorg- en onderwijsinnovatie en onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. De handleiding biedt praktische handvatten voor het succesvol opzetten en door ontwikkelen van leerafdelingen.

Vlog

Meer weten? Dit project en 9 andere projecten gaan aan de slag met een toegankelijk overzicht van goed beschreven praktijkvoorbeelden in de verpleging en verzorging. In een vlogreeks stellen zij zichzelf voor.

> Bekijk de vlogreeks

Verslagen


Eindverslag

Leerafdelingen worden steeds vaker opgezet om meer mbo- en hbo-verpleegkundigen in reële praktijksituaties op te leiden. In dit project is de theoretische, didactische en praktische basis beschreven van leerafdelingen als modulehandleiding voor zorg- en onderwijsinnovatie. Deze beschrijving vormt de basis voor evidence-based onderwijs en onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. Dit is van groot belang om studenten en verpleegkundigen te behouden voor het beroep. De handleiding is gebaseerd op succesvol geïmplementeerde leerafdelingen van het UMCG, MBO Gilde, de Hanzehogeschool en het Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden. De online handleiding bundelt: ontwikkelmaterialen; lesmodules; de theoretische onderbouwing voor de didactische principes interprofessioneel opleiden, peer learning, samenwerkend leren, coachend begeleiden; en biedt handvatten voor het succesvol opzetten en door ontwikkelen van leerafdelingen.
Leerafdelingen worden steeds vaker opgezet om meer mbo en hbo verpleegkundigen in reële praktijksituaties op te leiden. Het doel van dit project is om de theoretische, didactische en praktische basis te beschrijven van leerafdelingen als modulehandleiding voor zorg- en onderwijsinnovatie. Deze beschrijving vormt de basis voor evidence-based onderwijs en onderzoek naar toekomstbestendige verpleegkundige zorg in een gezond leer- en werkklimaat. Dit is van groot belang om studenten en verpleegkundigen te behouden voor het beroep. Werkwijze De handleiding wordt gebaseerd op succesvol geïmplementeerde leerafdelingen van het UMCG, MBO Gilde, de Hanzehogeschool en het Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden. In de handleiding worden ontwikkelmaterialen en lesmodules gebundeld. Verder zal de handleiding aangevuld worden met een literatuurstudie voor de theoretische onderbouwing en beperkt veldonderzoek. Tot slot zal de handleiding gespiegeld worden aan leerafdelingen in andere regio’s.

Kenmerken

Projectnummer:
10040012010008
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2022
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. drs. P.D.D.M. Roelofs
Verantwoordelijke organisatie:
Hanzehogeschool Groningen
Afbeelding

Beschrijven van goede praktijkvoorbeelden

Om goede voorbeelden breed in de praktijk te kunnen toepassen, is het belangrijk dat er goede beschrijvingen van zijn. Daarom hebben we 10 projecten gefinancierd die hiermee aan de slag gaan. Dit project is daar één van. Bekijk de andere projecten.