Mobiele menu

LeerSaam Noord: samen werken, samen leren. De inzet van leernetwerken en de ontwikkeling van een leerwerkmethode voor goede praktijkvoering door verzorgenden en verpleegkundigen in Friesland en Groningen.

Doel

LeerSaam Noord onderzocht hoe leernetwerken persoonsgerichte zorg ondersteunen.

Werkwijze: onderzoek naar samen werken en leren

In dit project is onderzocht hoe verpleegkundig specialisten, verpleegkundigen van verschillende niveaus en verzorgenden in een leerteam samen werken en leren. Dit gebeurde in 2 ziekenhuizen, 2 revalidatiecentra, 1 langdurige zorg/thuiszorgorganisatie. Deze leerteams hebben besprekingen gehouden. Met als doel het bevorderen van de eigen regie van zorgvragers.

Resultaten

In besprekingen komen dilemma’s aan bod waarin dagelijks functioneren en besluitvorming met
zorgvragers centraal staan. Zorgverleners bespreken vanuit een holistische blik ’schurende’
vraagstukken waarin wensen en waarden niet overeen lijken te komen met die van de zorgvrager.
Het blijkt moeilijk verdiepende vragen te stellen en te zien wat belangrijk is voor zorgvragers en
waarom. Daarom zijn bespreek- en gesprekshulpen met voorbeeldvragen ontwikkeld om
gesprekken te richten op dat wat zorgvragers belangrijk vinden. Aanwezigheid van
patiëntvertegenwoordigers in besprekingen levert bewustwording op. Zorgvragers geven aan dat
samen beslissen beïnvloed wordt door hoe men zich als persoon gezien en begrepen voelt. Daarbij
speelt ‘zich overgeleverd voelen’ een rol om voor zichzelf op te komen en kan een goede relatie en
communicatie vanuit de zorgverlener de eigen regie van de zorgvrager versterken.

Interview

Zorgverleners leren het meest als ze ook de kennis van patiënten gebruiken, vinden de initiatiefnemers van LeerSaam Noord. Een patiëntvertegenwoordiger, regieverpleegkundige en onderzoeker vertellen hoe zij via Action learning met elkaar leren in lokale netwerken.

> lees het interview

Producten

Titel: LeerSaam Noord Slot Symposium
Auteur: Margreet van der Cingel Heleen Reinders-Messelink Gonda Stallinga
Link: https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:a453ed52-9443-3b79-9f32-bf7c899c2d03
Titel: Person-centred care in Communities of Practice
Auteur: Heleen Reinders -Messelink Gonda Stallinga Margreet van der Cingel
Link: https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:1ae02011-86ae-3b73-8ed0-28e5e23aced1
Titel: Learning Communities of practice in care, a study into contributing factors of succes for professional learning in daily practice
Auteur: Margreet van der Cingel Heleen Reinders-Messelink Gonda Stallinga
Magazine: Science Talks
Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S277256932300004X
Titel: Leernetwerken in de zorgpraktijk: Een studie naar het leren van zorgprofessionals in de dagelijkse praktijk
Auteur: Margreet van der Cingel Heleen Reinders-Messelink Gonda Stallinga Marco Mazereeuw
Magazine: Gedrag & Organisatie
Begin- en eindpagina: 264-293
Link: https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/GO2024.3.002.CING
Titel: Patients' experiences of shared decision-making in nursing care: A qualitative study
Auteur: Marianne Paulina Van Der Ploeg-Dorhout Charina Van Den Boogaard Heleen Reinders-Messelink Margreet Van Der Cingel
Magazine: Journal of Clinical Nursing
Begin- en eindpagina: 1-13
Link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jocn.17032
Titel: Persoonsgerichte zorg in verpleegkundig leernetwerk
Auteur: Heleen Reinders-Messelink Gonda Stallinga Margreet van der Cingel Margreet van der Cingel
Magazine: TVZ 04/2023
Begin- en eindpagina: 54-57
Link: https://link.springer.com/article/10.1007/s41184-023-1863-4
Titel: Learning communities of practice in care, a study into contributing factors of success for professional learning in daily practice
Auteur: Margreet van der Cingel, Heleen Reinders-Messelink, Gonda Stallinga
Magazine: Science Talks
Link: https://www.sciencetalks-journal.com/article/S2772-5693(23)00004-X/fulltext

Kenmerken

Projectnummer:
516022519
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2023
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. C.J.M. van der Cingel
Verantwoordelijke organisatie:
NHL Stenden Hogeschool
Afbeelding

Leren en verbeteren

Nieuwe kennis en innovaties onderdeel maken van de dagelijkse praktijk kan alleen als zorgprofessionals en zorgorganisaties duurzaam en systematisch leren en verbeteren. Daarom financieren we 13 projecten waarin projectteams werken aan methodiekontwikkeling en onderzoek. Dit project is daar één van. Bekijk de andere projecten.