Lerend Netwerk ‘Anders Werken en Anders Leren in Zorg en Welzijn Flevoland’.
In oktober 2021 ondertekenden 29 partijen de Human Capital Agenda Zorg en Welzijn Flevoland (HCA ZWF). Het vormt hiermee een brede samenwerking tussen gemeenten, provincie, UWV, zorg- en welzijnsorganisaties en onderwijsinstellingen. Om te werken naar toekomstbestendige zorg en om de gezondheid van burgers te bevorderen zet het collectief een volgende stap: de verkokering binnen de sector doorbreken om de arbeidsmarkt van de zorg- en welzijnssector te transformeren. In beginsel vormen twee projectcasussen het uitgangspunt: het Vlie-project waarin gezondheidsbeheer vanuit cliëntenperspectief centraal staat en Positief Gezond Almere, waar ingezet wordt op preventie. De casussen geven praktische input om in het lerend netwerk de knelpunten of oplossingsrichtingen te volgen en te leren transformeren.
Doel van het project
Gezamenlijk aan de slag gaan met de transformatie van de sector. Door domeinoverstijgend samen te werken en verschillende partijen te betrekken wordt een grote variatie aan ideeën en invalshoeken ingebracht. Deze worden gebruikt om tot gezamenlijke oplossingen te komen.
Aanpak/werkwijze
Gedurende het project wordt geëxperimenteerd in verschillende projectcasussen. Flever is in de lead als projectcoördinator en werkt aan de voorbereidingen van de strategische en de tactische bijeenkomsten, het monitoren van de projectcasussen en de communicatie tussen de betrokken partijen en communiceert naar buiten toe. Met regelmatige online updates, gekoppeld aan de overleg- en monitoringscyclus, zijn de betrokken partijen op de hoogte en krijgen anderen de gelegenheid om met het proces mee te kijken.
Samenwerkingspartners
Het samenwerkingsverband bestaat uit Zilveren Kruis Zorgkantoor NV, ROC van Amsterdam-Flevoland, Ondersteuning Huisartsenpraktijk Medrie BV en acht stichtingen: Flever, Coloriet, ICare, Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland, Flevolandse Patiëntenfederatie, Firda, Welzijn Lelystad en de Stichting Hogeschool Windesheim.
Verwachte resultaten
De kennis en ervaring die voortkomt uit de monitoring en de dialogen wordt verwerkt in leerkaarten per bouwsteen. Deze leerkaarten, met wat de belangrijkste leerpunten zijn en hoe nu verder, leiden tot een leerroute of transformatiepad. De leerkaarten zijn dynamisch. Ze kunnen directe vervolgstappen bevatten, maar ook verder vooruitkijken en bijgesteld worden wanneer nodig. De verbinding met de rest van het land krijgt vorm in het landelijk lerend netwerk, verbonden aan deze subsidieaanvraag.