LOL in cultuursensitief werken
Waarom dit project
Kinderen uit migrantengezinnen ontvangen vaak niet op tijd en niet de juiste hulp. Om dit aan te pakken is de LOL (Live Online Leren) training ontwikkeld om professionals beter te leren omgaan met culturele verschillen.
Activiteiten en resultaat
In dit project zijn 250 professionals uit 46 gemeenten getraind in cultuursensitief werken en herkennen van psychische problematiek en lvb (licht verstandelijke beperking) bij migrantenjeugd. Negen nieuwe trainers zijn opgeleid om de training te geven. Verder is de training uitgebreid met extra onderdelen over risicojeugd. In de training zijn de verhalen en ervaringskennis van migrantenjeugd en -ouders verwerkt. Ook is het voor professionals mogelijk om online van elkaar te leren. De training is geëvalueerd en de meeste deelnemers zijn heel tevreden over wat ze leren, hoe ze leren en over de kennis en kunde van de trainers.
Voor wie
De training is voor professionals die werken in de wijk, in wijkteams en het onderwijs.
Producten
Auteur: Hester Hooijen, Patricia Schell, Ernie van der Weg
Auteur: Ernie van der Weg
Auteur: Hester Hooijen, Sonay Mirzak, Kristel Logghe
Auteur: Ernie van der weg, Kristel Logghe
Auteur: Kristel Logghe
Auteur: Carla Menting, Hester Hooijen
Auteur: dr. Jan Dirk de Jong. dr. Lieke van Domburgh
Auteur: Hester Hooijen, Patricia Schell, Sally Alhasani, Sonay Mirzak, Saskia Daalhof, Dominique Bekke, Léon Beckx
Auteur: Jan Dirk de Jong. Jeroen van den Broek
Auteur: Carla Menting, Paulien Peters, Lieke van Domburgh, Eva Mulder
Auteur: Jessica Maas
Magazine: Zorg en Welzijn
Auteur: Alex hekelaar; Jurriaan Omlo
Verslagen
Eindverslag
Aanleiding en doel van het project
Uit diverse onderzoeken en advies van de Gezondheidsraad (2012) blijkt dat jongeren met een migratieachtergrond evenveel of vaker als jongeren met een Nederlandse achtergrond te maken hebben met psychische en lvb (licht verstandelijke beperking) problematiek. Tegelijkertijd krijgen zij naar verhouding minder vaak en/of later hulp in het kader van de Jeugd-GGZ. Deze jongeren zijn ondervertegenwoordigd in de vrijwillige, lichte zorg en oververtegenwoordigd in de niet-vrijwillige, zware zorg. Een van de oorzaken is dat hulpverleners onvoldoende aansluiting vinden bij migrantengezinnen, te laat de problematiek signaleren en daardoor deze jongeren vaak niet op tijd en niet de juiste hulp bieden. Om dit aan te pakken is de LOL (Live Online Leren) training ontwikkeld om professionals beter te leren omgaan met culturele verschillen en om ervoor te zorgen dat zij de problematiek beter herkennen waardoor ze eerder en betere hulp kunnen bieden.
Voor wie
De training is voor jeugdhulp professionals die werken in de wijk (zoals jongerenwerkers), in wijkteams en het onderwijs.
Werkwijze
De training wordt gegeven middels de Live Online Leren methode, waarin de voordelen van e-learning en klassikaal onderwijs bijeenkomen; makkelijker te organiseren (voordeel van e-learning), maar mét live interactie tussen de expert trainer en de cursisten (voordeel van klassikaal onderwijs).
Activiteiten en resultaten
In dit project hebben we 250 professionals uit 46 gemeenten, werkzaam in wijkteams en breder in de jeugdhulp, getraind in cultuursensitief werken en het tijdig herkennen van ggz- en lvb-problematiek bij migrantenjeugd. Ook hebben we 3 docenten en 30 studenten getraind en we hebben ervoor gezorgd dat studenten van sociale opleidingen al tijdens hun opleiding aandacht hebben voor cultuursensitief werken en migrantenjeugd met ggz- of lvb-problematiek.
De LOL training bestond uit vijf onderdelen (die tijdens 5 live online sessies werden behandeld): 1. Wat is cultuur?/cultuursensitief werken. 2. Interculturele communicatie. 3. Herkennen van ggz-problematiek bij migrantenjeugd. 4. Herkennen van licht verstandelijke beperking bij migrantenjeugd. 5. Intervisie en integratie van de lesstof met inbreng eigen casuïstiek. Deze basistraining is uitgebreid met twee LOL-sessies over risicojeugd: een over straatcultuur en social media gebruik en een over multi problem gezinnen.
Bij alle trainingsessies hebben we ervoor gezorgd dat de verhalen van de jongeren en hun ouders zelf ook aan bod kwamen: door middel van filmpjes en geluidsfragmenten van interviews, ervaringsverhalen en door inbreng van praktijksituaties en casuïstiek, ook door de deelnemers zelf.
Verder hebben we ook negen nieuwe trainers opgeleid, die geleerd hebben hoe je ook online tot een goede uitwisseling en interactie kan komen met de cursisten. Deze trainers zijn zelf werkzaam in de jeugdzorg, de hulpverlening of in het onderwijs en hebben veel ervaring met het werken met jongeren met diverse culturele achtergronden.
Ook de professionals die deelnamen aan de LOL-trainingen waren divers samengesteld: een vierde van hen heeft zelf een migratie achtergrond. Er werd veel uitgewisseld tussen de deelnemers over waar ze tegen aan lopen in de praktijk van het hulpverlenen en in de communicatie met migrantenjeugd- en gezinnen en er werd veel geleerd van elkaar en van de expert trainer.
De training is geëvalueerd door onderzoekers van de Academische Werkplaats Jeugd in Rotterdam. Over het algemeen zijn de deelnemers aan de training heel tevreden over wat ze hebben geleerd, over de gebruikte materialen en de trainer die les gaf en ook hoe de leerstof werd aangeboden.
Samenwerking en vervolg
Ouders met een migratieachtergrond die zelf een kind of familielid hebben met ggz- of lvb-problematiek hebben adviezen gegeven die zij belangrijk vinden voor hulpverleners. Deze hebben we verwerkt in de training en ook hun adviezen over de training zelf hebben we meegenomen