LVBer niet louter client. Een instrument voor een volwassen aanpak.
Werkwijze
Fontys Hogeschool Sociale Studies ontwikkelde een hulpmiddel waarmee al deze rollen van jongeren aan bod komen tijdens gesprekken met professionals. Binnen dit onderzoek ontwikkelen we samen met de LVB jongeren en professionals het instrument door, zodat het voor hun een laagdrempelig en bruikbaar instrument is. Op basis daarvan kunnen zij een gesprek voeren over alle rollen die LVB jongeren in het leven vervullen.Kortdurend praktijkgericht onderzoek bij gemeenten
Dit project is onderdeel van een serie kortdurende onderzoeken voor gemeenten, binnen het programma Gewoon Bijzonder. Hier vindt u een overzicht van alle projecten in deze serie.‘Jongeren met LVB niet louter cliënt. Een volwassen aanpak’
Projectomschrijving
In 15 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant is gekeken naar de manier waarop zij de zorg organiseren voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) als ze 18 worden.
Werkwijze
Gedurende een half jaar zijn sociale professionals en jonge mensen met een LVB geïnterviewd over de vraag wat werkt in de huidige manier van zorgverlening. Tevens is een door de onderzoekers ontwikkelde gesprekskaart, bedoeld om de verschillende rollen van jongeren met LVB bespreekbaar te maken, getest.
Successen en uitdagingen voor gemeenten
Dit onderzoeksproject laat zien dat er binnen de verschillende gemeenten veel kennis aanwezig is over LVB en hoe je in gesprekken zo goed mogelijk kunt aansluiten bij jongeren met een LVB en hun naasten. De uitdaging is om deze aanwezige kennis zo goed mogelijk te delen. Professionals met expertise en jongeren met ervaringskennis blijken daarin van toegevoegde waarde als coach en klankbord.