Maatschappelijke waarde van topsportevenementen
Het Onderzoeksnetwerk Topsportevenementen (Maatschappelijke Onderzoeksprogramma Voor Evenementen in Sport (MOVES)) gaat van 2023 tot 2027 onderzoek doen naar de voorwaarden waaronder topsportevenementen maatschappelijke waarde kunnen toevoegen. Dit wordt gedaan door te onderzoeken wat de mening, houding en het gedrag van Nederlanders bij verschillende topsportevenementen is en of deze hen inspireren. We onderzoeken ook hoe topsportevenementen kunnen bijdragen aan maatschappelijke (beleids)doelen. We zullen goede praktijkvoorbeelden bekijken en gesprekken voeren met mensen die werken bij evenementenorganisaties, overheden en bedrijven om te begrijpen hoe de intrinsieke, maatschappelijke en economische waarde van topsportevenementen kan worden vergroot. We onderzoeken daarbij specifiek de rol van (publiek-private) samenwerking. Dit onderzoek zal leiden tot concrete beleidsinstrumenten, praktische adviezen en nieuwe wetenschappelijke inzichten, zodat topsportevenementen een optimale bijdrage kunnen leveren aan de uitdagingen van de Nederlandse samenleving.
Producten
Auteur: Arnout Geeraert
Link: https://cit.sport.nl/media/vymebngf/whitepaper-publiek-private-samenwerking_def_def.pdf
Auteur: Jelle Schoemaker, Sebastiaan de Cocq, Koen Breedveld & Paul Hover
Link: https://cit.sport.nl/media/u0rn3kap/240711_moves-whitepaper-betrokkenheid-en-draagvlak.pdf
Auteur: Willem de Boer
Link: https://cit.sport.nl/media/r1dd1yem/whitepaper-economische-effecten-van-topsportevenementen.pdf
Auteur: Arnout Geeraert & Chris Noij
Magazine: Website MOVES / CIT
Link: https://cit.sport.nl/media/g0clpepq/meta-analyse-publiek-private-samenwerking-bij-topsportevenementen.pdf