MDT - Debatteren in het voortgezet onderwijs versterkt burgerschap en vergroot mondigheid en saamhorigheid: Dendron College Horst
3e en 4e jaars leren om debatlessen te verzorgen en zo hun jongere medeleerlingen te inspireren. Ook organiseren we een debatmiddag om leerlingen van een nabije school te ontmoeten. Er wordt op het Dendron al gedebatteerd, maar de debatcultuur is kwetsbaar na corona. Debatteren heeft een onbetwist hoog leerrendement. De leerlingen vergroten hun taalvaardigheid, redeneren scherper en versterken hun sociale vaardigheden.
Het is zonde om de onderbouwers hier niet bij te betrekken. Met een begeleidingstraject, debatlessen en een debatmiddag stimuleren we actieve deelname. Ze leren debatten op niveau te voeren. Ze volgen workshops, ontwikkelen spreekplezier, leren presenteren en argumenteren. Ze verzorgen zelf debatles en geven feedback.
We sluiten af met een debatmiddag, waarbij zij leeftijdsgenoten van een nabije school uitnodigen voor ontmoetingen en realiseren inhoudelijke debatten. Zo worden ook deze jongeren op weg geholpen om een debatcultuur binnen hun school te bouwen.