MDT - Debatteren in het voortgezet onderwijs versterkt burgerschap en vergroot mondigheid en saamhorigheid: St. Nicolaaslyceum Amsterdam
We gaan leerlingen uit de derde en vierde klassen havo-vwo opleiden tot debaters, zodat zij nog jaren kunnen bijdragen aan de debatcultuur binnen hun school. Er werd in het verleden op het St. Nicolaaslyceum door groepjes leerlingen regelmatig gedebatteerd en deelgenomen aan toernooien buiten de school, maar dit is in de coronaperiode gestopt en daarna niet meer teruggekomen. Dat debatteren een hoog leerrendement heeft, staat buiten kijf. De leerlingen vergroten hun taalvaardigheid, gaan scherper redeneren en bouwen hun referentiekader uit sociale vaardigheden uit. Het is daarom zonde om de onderbouwleerlingen hier niet bij te betrekken. Met een begeleidingstraject en begeleide deelname aan een debattoernooi activeren we leerlingen om weer actief deel te gaan nemen aan extracurriculaire activiteiten en samen met medeleerlingen een debatclub te vormen.