MDT - Debatteren in het voortgezet onderwijs versterkt burgerschap en vergroot mondigheid en saamhorigheid: Huygens Lyceum
We gaan leerlingen uit het 1e en 2e jaar havo- en vwo- opleiden om een debatmiddag en publieksdebat te organiseren voor andere jongeren. Hiermee hopen wij de leerlingen voor langere termijn te motiveren voor extracurriculaire (debat)activiteiten binnen de school. Op het Huygens Lyceum wordt weliswaar in de bovenbouw al gedebatteerd, maar in de onderbouw gebeurt dit zelden. Dat debatteren een hoog leerrendement heeft, staat buiten kijf. De leerlingen vergroten hun taalvaardigheid, gaan scherper redeneren en bouwen hun referentiekader uit sociale vaardigheden uit. Het is daarom zonde om de onderbouwleerlingen hier niet bij te betrekken. Met een begeleidingstraject, debatlessen en een debatmiddag activeren we de deelnemers om actief deel te gaan nemen aan extracurriculaire activiteiten. Ter afsluiting van het traject treden de jongeren op in een debat voor publiek (bestaande uit medeleerlingen en hun ouders), waarin zij al het geleerde laten zien om anderen te inspireren.