MDT - Debatteren in het voortgezet onderwijs versterkt burgerschap en vergroot mondigheid en saamhorigheid: Grotiuscollege Heerlen
We gaan bovenbouw-leerlingen opleiden om debatlessen te verzorgen waarbij zij hun jongere medeleerlingen activeren en inspireren. Daarnaast gaan we een debatmiddag organiseren om leerlingen van een nabijgelegen school te ontmoeten. Er wordt op het Grotiuscollege door enkele leerlingen gedebatteerd op projectbasis, maar de debatcultuur is nog niet verankerd binnen de school en de coronaperiode heeft niet geholpen. Dat debatteren een hoog leerrendement heeft, staat buiten kijf. De leerlingen vergroten hun taalvaardigheid, gaan scherper redeneren en bouwen hun referentiekader uit sociale vaardigheden uit. Met een begeleidingstraject, debatlessen en een debatmiddag activeren we leerlingen om weer actief deel te gaan nemen aan extracurriculaire activiteiten. In enkele maanden bereiden de deelnemers zich voor op het voeren van debatten op hoog niveau. Het geheel wordt afgesloten met een door de leerlingen georganiseerde debatmiddag om ook leerlingen van een andere school te inspireren.