Mobiele menu

Mensen in een communicatief kwetsbare positie – een instrument om de kwaliteit van de zorgrelatie met de hulpverlener inzichtelijk te maken

Inzichtelijk maken kwaliteit zorgrelatie patiënt en hulpverlener

In dit project is een kwaliteitsinstrument ontwikkeld om de kwaliteit van de zorgrelatie inzichtelijk te maken tussen mensen in een communicatief kwetsbare positie en hulpverleners. Mensen in een communicatief kwetsbare positie hebben moeilijkheden om informatie te begrijpen en om zich te kunnen uiten. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met dementie, verstandelijke beperking, niet aangeboren hersenletsel of neurologische aandoeningen. Het kwaliteitsinstrument is ontwikkeld in een participerend actieonderzoek waarbij de doelgroep een actieve rol had in alle fases bij de ontwikkeling van het instrument.

Kwaliteitsinstrument MEMZ

Het project heeft geleid tot het kwaliteitsinstrument “Mijn Ervaringen met de Zorgrelatie” (MEMZ). MEMZ kent 3 verschillende versies:

  1. MEMZ-App: voor gebruik door een cliënt, onafhankelijk van een begeleider (te gebruiken via de website)
  2. MEMZ-Bord: voor gebruik door een cliënt, samen met een begeleider (digitaal mogelijkheid voor documentatie)
  3. MEMZ-Groepsspel: voor gebruik met een groep van cliënten, samen met 1 – 2 begeleiders.

Thema's

De nadruk van MEMZ ligt op de ervaring. Het instrument bevat 4 verschillende thema’s:

  • Doen: Wat doet de begeleider in de omgang met de cliënt?
  • Begrijpen: Hoe kan de begeleider zich inleven in de cliënt?
  • Samenwerken: Hoe werken de cliënt en de begeleider samen?
  • Een gesprek hebben: Hoe praat de begeleider met de cliënt?

Producten

Titel: The art of belonging
Auteur: van Zaddelhoff et al
Titel: Participation of people who are communication vulnerable in research
Auteur: Ezra van Zadelhoff, Steffy, E.A. Stans, Stephie, A. Lenzen, Ruth, J.P. Dalemans , Albine Moser
Titel: Each Summer Event
Auteur: van Zaddelhoff
Titel: Niuewsbrief Alzheimer Parkstad
Auteur: Pieters L
Titel: Together shaping healthcare: Participation of people who are communication vulnerable in research
Auteur: Steffy Stans, Albine Moser, Ezra van Zadelhoff, Ruth Dalemans
Link: https://ephconference.eu/2016-pre-conference-programme-238
Titel: Working together with people who are communication vulnerable in research.
Auteur: Ezra van Zadelhoff, Steffy, E.A. Stans, Stephie, A. Lenzen, Ruth, J.P. Dalemans , Albine Moser
Titel: European Public Health Association
Auteur: Stans et al
Titel: LIME
Auteur: van Zaddelhoff et al
Titel: Co-creatie with communication vulnerable people
Auteur: Stans et al
Titel: Co-creation with people who are communication vulnerable
Auteur: Steffy Stans, Caroline van Rossem, Ruth Dalemans, Albine Moser

Verslagen


Eindverslag

Doel: In dit project is een kwaliteitsinstrument ontwikkeld om de kwaliteit van de zorgrelatie inzichtelijk te maken tussen mensen in een communicatief kwetsbare positie en hulpverleners. Doelgroep: Mensen in een communicatief kwetsbare positie hebben moeilijkheden om informatie te begrijpen en om zich te kunnen uiten. Dit zijn bijvoorbeeld mensen met dementie, verstandelijke beperking, niet aangeboren hersenletsel of neurologische aandoeningen. Werkwijze: Het kwaliteitsinstrument wordt ontwikkeld in een participerend actieonderzoek waarbij de doelgroep een actieve rol heeft in alle fases bij de ontwikkeling van het instrument. Resultaat: Het project heeft geleid tot het kwaliteitsinstrument “Mijn Ervaringen met de Zorgrelatie” (MEMZ). MEMZ kent drie verschillende versies. -MEMZ-App: voor gebruik door een cliënt, onafhankelijk van een begeleider (te gebruiken via de website: https:\\www.mijnervaringmetdezorgrelatie.nl), -MEMZ-Bord: voor gebruik door een cliënt, samen met een begeleider (digitaal mogelijkheid voor documentatie), -MEMZ-Groepsspel: voor gebruik met een groep van cliënten, samen met 1 – 2 begeleiders. De nadruk van MEMZ ligt op de ervaring. Het instrument bevat vier verschillende thema’s: -Doen: Wat doet de begeleider in de omgang met de cliënt? -Begrijpen: Hoe kan de begeleider zich inleven in de cliënt? -Samenwerken: Hoe werken de cliënt en de begeleider samen? -Een gesprek hebben: Hoe praat de begeleider met de cliënt?

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
516012505
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. R.J.P. Dalemans
Verantwoordelijke organisatie:
Zuyd Hogeschool