Methodiekuitbreiding en -onderbouwing Opvoeddebatten
Trias Pedagogica voert in verschillende steden jaarlijks tientallen reeksen opvoeddebatten uit met
vaders (en deels ook moeders/jongeren) met een migratieachtergrond. Vaak gaat het om vaders
die niet bereikt worden door reguliere voorzieningen. Bewustwording over hun eigen rol en invloed
op kinderen en over het belang van communicatie met kinderen staan voorop in de debatten.
De basismethodiek is beschreven en onderbouwd in 2012/2015. Intussen vond uitbreiding plaats naar nieuwe groepen en gemeenten, resulterend in methodische vernieuwingen (w.o. kaart- en
bordspellen). Daarnaast zijn er op verzoek van gemeenten vervolgdebatten ontwikkeld rond
specifieke thema’s zoals huiselijk geweld en veiligheid in de buurt/preventie radicalisering.
Trias Pedagogica beschrijft en onderbouwt in samenwerking met het Verwey-Jonker Instituut de
vernieuwingen in de aanpak en de verdiepingsdebatten. Met steun van ZonMw is de eerste stap
gezet: een vernieuwde beschrijving en onderbouwing van de basisdebatten en een beschrijving en onderbouwing van de verdiepingsdebatten ‘op het rechte pad’.
Producten
Auteur: Distelbrink, M., Ekkelboom, L.L., Mehraz, A., Mesic, A., & Pels, T., m.m.v. L. Oudega
Auteur: Distelbrink, M., Ekkelboom, L.L., Mehraz, A., Mesic, A., & Pels, T.
Verslagen
Eindverslag
Trias Pedagogica voert jaarlijks bij tientallen groepen vaders de methodiek 'Opvoeddebatten met vaders met een migratieachtergrond' uit. De doelgroep vormen vaders die doorgaans niet worden bereikt door formele voorzieningen voor opvoedondersteuning. De debatten maken vaders bewust van hun vaderrol, van basisprincipes in de opvoeding zoals het belang van communiceren met kinderen, en van het belang samen met de partner op te voeden. Vaders worden actief via diverse informele kanalen geworven en debatten vinden plaats op voor hen geschikte tijden en locaties. De debatleider staat dicht bij de vaders en benadert hen vanuit een positieve en bekrachtigende houding. Na vier basisdebatten biedt Trias Pedagogica groepen een reeks verdiepende debatten aan met verschillende thema's. Het Verwey-Jonker Instituut beschreef en onderbouwde binnen dit ZonMw-project samen met Trias Pedagogica de basisdebatten en de verdiepende debatten 'Op het rechte pad'. Deze zijn gericht op preventie van probleemgedrag en radicalisering.