Mobiele menu

Monitoring the patient mix of GP trainees: How to make it educationally relevant

Scholing van artsen in opleiding tot huisarts (aios) vindt voornamelijk plaats in de huisartsenpraktijk, waarbij het uiteraard van belang is dat ze met alle relevante patiëntgroepen in aanraking komen. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn: aios zien bijvoorbeeld relatief weinig patiënten met chronische aandoeningen, vermoedelijk omdat deze vaak voor hun vaste huisarts kiezen. Een monitoringssysteem moet hier verandering in brengen.

Doelen

Dit project onderzocht mogelijkheden tot sturing van het patiënten-aanbod voor huisartsen in opleiding (aios) binnen de huisartsenpraktijk, zodat deze beter aansluit bij de leerbehoeften.

Resultaten

De literatuurstudie liet een overwegend positieve houding van patiënten tegenover aios zien, maar factoren als leeftijd en complexiteit van aandoening zijn wel van invloed. Resultaten van 2 interviewstudies benadrukken het belang van vertrouwen tussen aios en patiënten, waarbij 'overdraagbaar vertrouwen' door vertrouwde zorgverleners een rol speelt. Aios kunnen het patiënten-aanbod beïnvloeden door investering in de relatie met patiënten en collega's. 

De eerste resultaten met betrekking tot de ontwikkelde interventie (onderwijsmodule) suggereren meer kennis en vaardigheden ter beïnvloeding van het patiënten-aanbod, maar vooral ook bewustwording van het belang eigen leerdoelen te behalen in de huisartsenpraktijk met als gevolg meer nadruk op actief leren.

Aanbevelingen

  1. Aios in staat stellen om vertrouwensrelatie op te bouwen met patiënten: patiënten bezoeken het liefst een dokter met wie zij een vertrouwensrelatie hebben, zeker als het om complexere aandoeningen gaat. Aios zijn dit niet, maar kunnen het wel worden. Een vertrouwensrelatie ontstaat als een patiënt een bezoek had bij iemand bij wie zij een fijn gevoel hadden en bij wie zij regelmatig kunnen terugkeren. Belangrijk is dan wel dat, patiënten met complexe aandoeningen, ook daadwerkelijk bij de aios gepland worden. Door de competenties van de aios en de superviserende rol van de opleider (d meestal de vertrouwde dokter van de patiënt) te benadrukken, maar ook doordat de opleider zijn vertrouwen in de aios uitspreekt naar zijn patiënten (overdraagbaar vertrouwen) kan dat gestimuleerd worden . Daarnaast is het van belang dat patiënten voor een volgende afspraak weer teruggeplaatst worden bij de aios.
  2. Bewustwording aios over opbouwen vertrouwensrelatie: Aios moeten empathisch en proactief gedrag laten zien om een vertrouwensrelatie met de patiënt op te bouwen. Het is van belang dat dit gelijk in het eerste contact plaatsvindt. Als aios zich hiervan bewust zijn kunnen zij dit gedrag (soms) doelbewust inzetten om een relatie met patiënten op te bouwen, en zo betrokken te raken bij complexere casuïstiek.
  3. Onderwijs hierover actief onderdeel maken van curriculum aios, opleiders en eventueel andere teamleden: Door onderwijs aan te bieden over bovenstaande punten is het mogelijk dat aios een actievere houding aannemen ten aanzien van het beïnvloeden van hun patiëntenmix. Echter, aios hebben hun team nodig om dit goed voor elkaar te krijgen. Hierom is het zinnig om ook hen te betrekken bij het onderwijs.

Succesfactoren

Eén van de grootste succesfactoren was dat de aangestelde aiotho zelf ook aios was, hierdoor was er veel kennis over de opleiding in de praktijk. Ook werd het makkelijker om doelgericht aios te werven voor deelname omdat er veel inzicht was wanneer dit gepast was in het onderwijs.

Belemmeringen

Corona was (uiteraard) erg vervelend. Mede hierdoor is de werving van de EXPERT-studie zeer traag gegaan en hebben we helaas deze studie ook niet kunnen volbrengen. Daarnaast konden we ook vrij laat in het gehele project met de EXPERT beginnen om het ICT-programma te ontwikkelen, waarmee gegevens over de patiëntenmix verzameld kon worden (werd ontwikkeld door Huisartsopleiding Nederland). Deze ontwikkeling en implementatie gingen zeer traag, waardoor uiteindelijk maar bij 2 opleidingen (Amsterdam AMC en Radboudumc) begonnen kon worden met de werving. Dit kon ook niet opgeschaald worden omdat het programma, in tegenstelling tot eerdere plannen, niet op andere opleiding geïmplementeerd was.

Tips

De belangrijkste tip is om pas een programma in een project te schrijven als deze volledig geïmplementeerd is en niet nog in de ontwikkelfase zit. Dit omdat er anders een grote kans bestaat dat het project grote vertraging oploopt en een gedeelte zelfs niet uitgevoerd kan worden.

Producten

Titel: Categorization of GP trainee’s patient mix in an educationally relevant manner: a prototype approach
Auteur: S. De Bever, J. de Jong, N van Dijk, C.E.J van der Post, M.R.M. Visser
Link: https://amee.org/getattachment/Conferences/AMEE-2018/Abstracts

Kenmerken

Projectnummer:
839130001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. M.R.M. Visser
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC Locatie AMC
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.