Mobiele menu

Monitoring the patient mix of GP trainees: How to make it educationally relevant

Scholing van artsen in opleiding tot huisarts (aios) vindt voornamelijk plaats in de huisartsenpraktijk, waarbij het uiteraard van belang is dat ze met alle relevante patiëntgroepen in aanraking komen. Dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn: aios zien bijvoorbeeld relatief weinig patiënten met chronische aandoeningen, vermoedelijk omdat deze vaak voor hun vaste huisarts kiezen. Een monitoringssysteem moet hier verandering in brengen.

Doelen

  1. Het ontwikkelen van een monitoringssysteem, waarbij ziektebeelden op een educatief betekenisvolle manier zijn gegroepeerd, om in kaart te brengen of aios met alle relevante ziektebeelden in aanraking komen. En, in het verlengde daarvan, een interventie ontwikkelen om te kunnen bijsturen. Daarbij kijken we niet alleen naar barrières die patiënten ervaren en manieren om ze te motiveren wel naar de aios te gaan, maar ook naar de rol van andere betrokkenen.
  2. Inzicht verwerven in de samenhang tussen de prestaties van aios en de mate waarin ze met bepaalde ziektebeelden in aanraking zijn gekomen.

Producten

Titel: Categorization of GP trainee’s patient mix in an educationally relevant manner: a prototype approach
Auteur: S. De Bever, J. de Jong, N van Dijk, C.E.J van der Post, M.R.M. Visser
Link: https://amee.org/getattachment/Conferences/AMEE-2018/Abstracts

Kenmerken

Projectnummer:
839130001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. M.R.M. Visser
Verantwoordelijke organisatie:
Amsterdam UMC Locatie AMC
Afbeelding

Onderzoek van onderwijs

Om de kwaliteit van de opleidingen tot huisarts en specialist ouderengeneeskunde te verbeteren, financieren we onderzoek van onderwijs. Dit project is één van die onderzoeken. Bekijk de andere projecten.