Mobiele menu

M@ZL voor het PO. De werkwijze M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) op het primair onderwijs: een schoolvoorbeeld van positionering van JGZ in het sociale domein en in haar verbindende rol tussen medische zorg, jeugdzorg en passend onderwijs.

Werkwijze aanpak ziekteverzuim bij basisschoolleerlingen ontwikkeld

Alle kinderen en jongeren moeten naar vermogen kunnen profiteren van het onderwijs. Ook zij die veel verzuimen om gezondheidsredenen. Om hun gezondheid te optimaliseren en (mede daardoor) hun onderwijskansen te vergroten is het van belang al aandacht te hebben voor basisschoolleerlingen met ziekteverzuim. De methode M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) is toepasbaar en effectief gebleken om middelbare scholieren en studenten van het middelbaar beroepsonderwijs met ziekteverzuim te begeleiden en hun ziekteverzuim terug te dringen. Bij M@ZL werken school en de jeugdarts samen met de jongere en zijn/haar ouders om het terug gaan naar school te vergemakkelijken en de ontwikkeling en gezondheid te optimaliseren. Voor basisschoolleerlingen was er nog geen aanpak van ziekteverzuim. Daarom is in dit onderzoek een werkwijze ontwikkeld voor basisscholen, op basis van M@ZL, literatuuronderzoek en praktijkgestuurd onderzoek. Schooldirecteuren, intern begeleiders, leerkrachten, jeugdgezondheidszorg professionals, leerplichtambtenaren en ouders hebben in groepsinterviews met elkaar gesproken over ziekteverzuim. Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten en op basis van literatuuronderzoek en procesevaluatie (M@ZL PO is op 24 basisscholen getest) is M@ZL PO ontwikkeld. M@ZL PO geeft scholen meer inzicht in het ziekteverzuim van hun leerlingen. Schoolmedewerkers gaan eerder in gesprek met ouders en weten beter wanneer en hoe experts te consulteren en naar hen te verwijzen zo nodig.

Verslagen


Eindverslag

Alle kinderen en jongeren moeten naar vermogen kunnen profiteren van het onderwijs. Ook zij die veel verzuimen om gezondheidsredenen. Om hun gezondheid te optimaliseren en (mede daardoor) hun onderwijskansen te vergroten is het van belang al aandacht te hebben voor basisschoolleerlingen met ziekteverzuim. De methode M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) is toepasbaar en effectief gebleken om middelbare scholieren en studenten van het middelbaar beroepsonderwijs met ziekteverzuim te begeleiden en hun ziekteverzuim terug te dringen. Bij M@ZL werken school en de jeugdarts samen met de jongere en zijn/haar ouders om het terug gaan naar school te vergemakkelijken en de ontwikkeling en gezondheid te optimaliseren. Voor basisschoolleerlingen was er nog geen aanpak van ziekteverzuim. Daarom is in dit onderzoek een werkwijze ontwikkeld voor basisscholen, op basis van M@ZL, literatuuronderzoek en praktijkgestuurd onderzoek. Schooldirecteuren, intern begeleiders, leerkrachten, jeugdgezondheidszorg professionals, leerplichtambtenaren en ouders hebben in groepsinterviews met elkaar gesproken over ziekteverzuim. Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten en op basis van literatuuronderzoek en procesevaluatie (M@ZL PO is op 24 basisscholen getest) is M@ZL PO ontwikkeld. M@ZL PO geeft scholen meer inzicht in het ziekteverzuim van hun leerlingen. Schoolmedewerkers gaan eerder in gesprek met ouders en weten beter wanneer en hoe experts te consulteren en naar hen te verwijzen zo nodig.

De eerste fase van het onderzoek naar de werkwijze ‘M@ZL voor het PO’ (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling op het primair onderwijs; een werkwijze voor de aanpak van ziekteverzuim op het PO) is heel goed verlopen. In regio West-Brabant doen 16 PO-scholen mee met het onderzoek. Schooldirecteuren, intern begeleiders, leerplichtambtenaren, JGZ artsen en verpleegkundigen, en ouders zijn zeer betrokken bij de leerling en daarmee ook bij het onderwerp ziekteverzuim. Tegelijkertijd wordt gezien dat ziekteverzuim ook op de basisschool niet altijd voldoende in beeld is. Men erkent dat dit ongewenst is. De aanpak heeft momenteel vaak een ad hoc karakter, met name waar het de samenwerking betreft. Deze hangt af van wie men kent, met wie men een goed, vertrouwd contact heeft. De huidige werkwijze met betrekking tot registreren en signaleren, en de probleemanalyse en oplossingen varieert dientengevolge enorm per school. Vaak kost de werkwijze nu veel tijd en levert het niet op wat beoogd was. Dit levert vooral bij complexe casussen regelmatig frustratie op. ‘M@ZL PO’ beoogt het ‘formaliseren’ van de werkwijze, met een duidelijke taak- en rolverdeling en heldere routing voor de M@ZL-leerling (de PO-leerling met verhoogd / zorgwekkend ziekteverzuim). ‘M@ZL PO’ beoogt aan te sluiten bij de zorgstructuur van een school. De eerste versie ‘M@ZL PO’ is ontwikkeld vanuit de resultaten uit literatuuronderzoek, de groepsinterviews en bespreking in de klankbordgroep. Komend schooljaar zal de werkwijze geïmplementeerd en getest worden op alle 16 deelnemende scholen.

Kenmerken

Projectnummer:
736200010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. Y. Vanneste
Verantwoordelijke organisatie:
GGD West-Brabant