Naar inclusief voortgezet onderwijs. Versterken van de schoolbegeleiding bij psychische problemen van schoolgaande jongeren
Psychische problemen kunnen jongeren belemmeren goede schoolresultaten te behalen en hun school af te ronden. Dit heeft negatieve gevolgen voor hun maatschappelijke participatie. Dit project gaat na in hoeverre jongeren in de middelbare schoolleeftijd niet herkende psychische problemen hebben en of een extra preventief contact met deze jongeren de herkenning daarvan kan verbeteren. Vervolgens onderzoeken we de effectiviteit van de ‘Begeleid Leren-toolkit’, een nieuwe methodiek voor scholen om deze jongeren beter te ondersteunen. De doorontwikkeling en evaluatie van deze toolkit staat centraal in dit project. Daartoe zal een bestaande toolkit voor het Mbo en Hbo worden aangepast voor het voortgezet onderwijs en worden getest tijdens een pilot. We onderzoek de effectiviteit van deze aanpak in de praktijk. Dit doen we in een samenwerking van de Groningse werkplaatsen Jeugd (C4Youth) en Sociaal Domein-Noord, met scholen en zorginstellingen, en met jongeren met psychische problemen.
Verslagen
Eindverslag
Na de voorbereidingen is de dataverzameling van het project "Naar inclusief voortgezet onderwijs. Versterken van de schoolbegeleiding bij psychische problemen van schoolgaande jongeren" van start gegaan.
We hebben een survey ontwikkeld en uitgevoerd op twee meetmomenten, welke succesvol is verlopen. Doel van de survey onder jongeren (n = 2648) is om hun behoefte aan ondersteuning, mental health literacy, stigma en andere onderwerpen te kunnen onderzoeken. Na de data-analyses zullen de resultaten van de survey worden verwerkt tot een of meerdere wetenschappelijke publicatie(s).
De inclusie van deelnemers voor de interventiestudie is gestart maar zal, met verschillende respons-verhogende technieken, volgend schooljaar worden gecontinueerd.