Nijmeegs Leerlandschap Wijkverpleegkundige Nieuwe Stijl
Werkwijze
In het Nijmeegs Leerlandschap participeerden docenten (mbo/hbo) en wijkverpleegkundigen (mbo/hbo) in elkaars beroepspraktijk (duobanen).
Resultaten
Docenten maakten kennis met de wijkpraktijk, wat hen veel kennis, inzichten en relevante praktijkvoorbeelden opleverde. Voor docenten werd ook inzichtelijk hoe thema’s als zelfmanagement en eigen regie in de dagelijkse praktijk voor dilemma's kunnen zorgen. De docent stelde tijdens het meelopen in de wijkpraktijk vragen, waardoor de wijkverpleegkundige reflecteerde op het eigen handelen. Wijkverpleegkundigen namen bij deelname in het onderwijs de wijkpraktijk mee in de lessen, waardoor de theorie meer ging leven en studenten een beter beeld kregen van de wijkverpleging als werkplek. Voor de wijkverpleegkundigen leverde het meelopen met de docent theorie op, om hun handelen verder te onderbouwen. Leervragen die naar voren kwamen werden omgezet naar onderzoeksvragen voor studenten of verder uitgediept tijdens kennismarkten met plenaire sprekers en workshops. Het participeren in elkaars beroepspraktijk zetten we voort binnen de beschikbare uren voor deskundigheidsbevordering.