Mobiele menu

Onderwijs infectieziektebestrijding voor basisartsen, leren ze wat ze zouden moeten leren?

Onderwijs infectieziektebestrijding voor basisartsen, leren ze wat ze zouden moeten leren?

Het vak infectieziektebestrijding richt zich op het beschermen van de bevolking tegen infectieziekten. Het is belangrijk dat alle artsen voldoende kennis hebben over het vak. Daarom moeten studenten het vak leren in de geneeskundeopleiding.


Landelijk is niet vastgesteld wat artsen minimaal moeten weten over infectieziektebestrijding. In dit project nemen we drie stappen om dit op te lossen:

1) Samen met experts bekijken we welke kennis alle artsen moeten hebben.

2) Hiervan maken we een toets. Om het huidige kennisniveau vast te stellen vragen we een groep net afgestudeerde artsen deze te maken.

3) We bekijken de leerplannen van alle 8 faculteiten geneeskunde om te kijken welk onderwijs het meest effectief is.


Resultaat van het project is dat we vaststellen welke leerdoelen studenten geneeskunde moeten behalen. Ook willen we een advies geven aan de faculteiten van welk onderwijs studenten het meeste leren.

Verslagen


Eindverslag

Infectieziektebestrijding is één van de kerntaken van de publieke gezondheid. Voor een effectieve infectieziektebestrijding is het noodzakelijk dat artsen voldoende kennis hebben van het belang van hun eigen positie in de bestrijding van infectieziekten en antibioticaresistentie. Kennis die voor alle artsen noodzakelijk is, hoort thuis in het basiscurriculum. In deze studie is onderzocht in welke mate basisartsen kennis opdoen over infectieziektebestrijding in de geneeskundeopleiding.
In het eerste deel van de studie is door middel van de Delphitechniek vastgesteld welke competenties alle artsen moeten beheersen. Vervolgens werden deze competenties omgezet in een toets van twintig vragen, die werd voorgelegd aan geneeskundestudenten in de laatste fase van hun opleiding. Studenten waren afkomstig van verschillende faculteiten. Doel van deze toets was om inzicht te krijgen in het daadwerkelijke kennisniveau van studenten op gebied van infectieziektebestrijding. Tot slot zijn alle geneeskundecurricula van de Nederlandse universiteiten bekeken om een beeld te krijgen van het onderwijs over infectieziektebestrijding door middel van een vragenlijst die ingevuld werd door de verschillende onderwijscoördinatoren van Public Health.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
522005002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
N.M. van den Berg
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Utrecht