Mobiele menu

Oudertraining bij ADHD: welke kernelementen werken het best voor wie en wat zijn de mechanismen?

Oudertraining is de meest effectieve psychosociale behandeling voor kinderen met ADHD. Maar de effecten zijn niet altijd heel groot en de interventie werkt zeker niet voor iedereen even goed. Oudertraining bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan we weten welke werkzaam zijn. We weten echter niet voor welke gezinnen ze effectief zijn en hoe ze precies werken. Meer inzicht hierin helpt om oudertraining meer te personaliseren en de effectiviteit van de interventie te verhogen.

Doel

Dit project heeft 2 deelprojecten met de volgende doelstellingen:

  • Deelproject 1: Bepalen welke kernelementen meer of minder effectief zijn voor welke gezinnen.
  • Deelproject 2: Specificeren van de werkingsmechanismen van de meest veelbelovende kernelementen door inzicht te krijgen in de sequentie van veranderingen die plaatsvinden bij ouders en kinderen direct na het ontvangen van deze kernelementen.

Aanpak/werkwijze

Met twee bestaande databases wordt onderzocht welke onderdelen van oudertraining vooral of juist minder effectief zijn voor welke gezinnen. Daarnaast krijgen ouders van 12 kinderen een korte training aangeboden die bestaat uit de meest werkzame onderdelen van oudertraining. Ouders worden intensief gevolgd voor en na de training en wordt gemeten wat er verandert in gedrag, gedachtes en emoties van ouders en gedrag van het kind. Met deze informatie kan in detail onderzocht worden hoe veranderingen elkaar beïnvloeden.

Samenwerkingspartners

Het projectteam is een multidisciplinair samenwerkingsverband van onderzoekers, behandelaars, ervaringsdeskundigen en methodologen vanuit onderzoeks- en praktijkinstellingen, te weten het Universitair Medisch Centrum Groningen, Universiteit van Amsterdam, de Universiteit van Leuven in België, Accare, Levvel en Oudervereniging Balans.

Verwachte resultaten

Van de resultaten wordt verwacht dat deze inzicht geven in welke kernelementen werken voor welke gezinnen en in hoe succesvolle kernelementen zorgen voor veranderingen bij ouders en kinderen. Beoogd wordt om belangrijke stappen te zetten in het beter personaliseren en het optimaliseren van de ondersteuning van ouders van kinderen met ADHD. De resultaten kunnen professionals helpen om de inhoud van oudertraining beter aan te laten sluiten bij de behoeften van een gezin en e effectievere hulp te bieden. Het project leidt ook tot belangrijke wetenschappelijke inzichten over de werkingsmechanismen van oudertraining, waarmee de interventie verder kan worden verbeterd.

De resultaten worden half 2026 verwacht.

Kenmerken

Projectnummer:
07440212310027
Looptijd: 40%
Looptijd: 40 %
2024
2026
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
dr. M. Luman
Verantwoordelijke organisatie:
Universitair Medisch Centrum Groningen