Participatie van jeugdigen met psychische of gedragsproblematiek in Amsterdam beter ondersteund
Voor jongeren (tot 23 jaar) zijn school, werk of een bijbaantje, sporten en chillen met vrienden belangrijk. Bij jongeren met psychische of gedragsproblemen is vaak praktische ondersteuning nodig om deze gewone, dagelijkse activiteiten te doen en vol te houden. Hulpverleners of docenten weten soms niet goed hoe zij het beste met hen in contact komen én blijven. Ook vinden zij het lastig te ondersteunen en tegelijkertijd rekening te houden met hun behoefte aan autonomie; en om sámen met hen beslissingen te nemen. In dit project ontwikkelen partners in de Kenniswerkplaats Transformatie Jeugd, in samenwerking met de Amsterdamse werkplaats Sociaal Domein en partners in de GGZ praktisch tools die hulpverleners en docenten daarbij helpen. Jongeren werken hieraan mee. In pilots testen we of de tools hulpverleners en docenten helpen. Opbrengst: een toolkit, een rapport en diverse artikelen.
Producten
Auteur: Marte Wiersma & Roel van Goor
Auteur: Marte Wiersma & Roel van Goor
Auteur: Marte Wiersma & Roel van Goor
Auteur: Esmee Verheem, Nesrien Abu Ghazaleh, Elfi Rookhuizen, Margriet de Groot, Rick van Herwijnen en Meral Ince.
Link: https://www.hva.nl/ondersteuningjongeren/peer-to-peer-steun
Auteur: Marte Wiersma & Roel van Goor
Auteur: Harrie Jonkman
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Leon van Lier,
Auteur: Sanne Rumping
Auteur: Roel van Goor
Auteur: Harrie Jonkman & Maaike van Rooijen
Auteur: Leonieke Boendermaker, Roel van Goor en Harrie Jonkman
Link: http://www.hva.nl/ondersteuning jongeren
Auteur: Sanne Rumping, Michiel van der Steen, Jeremy Rijnders, Michele Witkamp
Link: https://www.hva.nl/ondersteuningjongeren/eenzaamheid
Auteur: Roel van Goor en Marte Wiersma
Link: https://www.hva.nl/ondersteuningjongeren/bejegening
Auteur: Sanne Rumping, Michiel van der Steen
Auteur: Van Goor, R., & Wiersma, M.
Auteur: Boendermaker, L., Goor, R. van & Jonkman, H. (red).
Auteur: Jonkman, H. & Boendermaker, L.
Auteur: Michiel van der Steen, Sanne Rumping
Verslagen
Eindverslag
Naar school gaan, werken, actief zijn in je vrije tijd en omgaan met vrienden en bekenden wordt maatschappelijke participatie genoemd. Dit is belangrijk voor kwetsbare jongeren en gaat niet altijd vanzelf. Dit project was gericht op het verbeteren van de ondersteuning bij maatschappelijke participatie van kwetsbare jongeren. Uit interviews met jongeren zelf, met professionals én uit literatuuronderzoek blijkt dat de ondersteuning op drie punten beter kan:
- Jongeren zijn vaak eenzaam, als hulpverleners hier oog voor hebben zijn bepaalde problemen van jongeren wel beter te begrijpen (bv. altijd buiten hangen omdat je niet alleen wilt zijn)
- Jongeren willen hulp bij het ontwikkelen van sociale contacten (buiten directe familie)
- Jongeren missen bij hulpverleners echt contact maken, respect hebben voor autonomie en naast jongeren staan.
In dit project zijn daarom samen met jongeren en hulpverleners drie producten ontwikkeld:
- Een e-learing module voor professionals over eenzaamheid onder kwetsbare jongeren
- Een handreiking voor professionals over het opzetten van een peer-to-peer steungroep
- Een leermodule voor professionals over betere bejegening van jongeren.
Nieuwsgierig naar deze producten? Neem een kijkje op www.hva.nl/ondersteuningjongeren
In het Participatieproject staat de volgende vraag centraal:
Hoe kan de ondersteuning van actieve maatschappelijke participatie van jongeren met psychische of gedragsproblematiek in Amsterdam worden verbeterd?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, hebben we in de uitvoering van het project onderscheid gemaakt tussen drie fasen:
(1) In de eerste fase keken we naar wat de literatuur ons over het aanbod vertelt, vervolgens naar wat de ervaringen en vragen van professionals waren inzake maatschappelijk participatie en, tot slot, naar welke behoeften jongeren op dit gebied zelf hebben. In een aansluitende planbijeenkomst met alle partners is vervolgens besloten welke thema’s in de tweede fase in aanmerking zouden komen voor verdere verdieping en, aansluitend, interventieontwerp.
(2) Meer concreet betekende dat dat er een ontwikkelgroep werd opgericht met onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam, en met professionals en jongeren van FACT en Spirit. Hierin worden dilemma’s rondom het thema sociale steun en eenzaamheid verkend. Een tweede thema, bejegening, wordt opgepakt door onderzoekers van de Hogeschool InHolland en professionals en jongeren van het MBO-team. Dit alles moet leiden tot drie doelgroepgebonden interventies, eind december 2018.
(3) In de derde en laatste fase, die tot december 2019 zal duren, worden de interventies gepilot, en vindt een evaluatie plaats.