Passende ondersteuning voor jongeren van gescheiden ouders: Ontwikkeling en toetsing van handvatten voor schoolmaatschappelijk werkers in het voortgezet onderwijs, met gebruik van nieuwe media
Jaarlijks krijgen 70.000 Nederlandse kinderen te maken met scheiding van hun ouders. Dit markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch.
Passende preventieve ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd zijn momenteel beperkt beschikbaar. Dit terwijl jongeren zelf aangeven behoefte te hebben aan begeleiding.
Handvatten
Samen met de doelgroep werden in dit project handvatten ontwikkeld voor schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) en een digitaal platform voor jongeren. De handvatten voor professionals zijn vervat in een checklist voor individuele gesprekken met de jongeren. Het digitaal platform informeert, biedt erkenning en motiveert de jongere om over relevante onderwerpen het gesprek verder aan te gaan met de SMWer, en het dagboekje bij te houden.
Kleinschalige evaluatie
Een kleinschalige evaluatie onder SMWers en jongeren laat zien dat de tools goed lijken aan te sluiten bij de doelgroep. Meer praktijktoetsing is echter nodig, met extra aandacht voor overdraagbaarheid en brede implementatie.
Producten
Auteur: Kreule, J.
Magazine: Algemeen Dagblad
Auteur: Radio 1 (Brussel), De Wereld van Sofie
Link: https://radio1.be/programma/de-wereld-van-sofie
Auteur: Klein Velderman, M. (Mariska) e.a.
Link: https://youtu.be/l4soT3GLuTY
Auteur: Mariska Klein Velderman; Fieke Pannebakker
Link: https://www.nieuwezijds.nl/boek/als-je-ouders-uit-elkaar-gaan/
Verslagen
Eindverslag
Jaarlijks krijgen 70.000 Nederlandse kinderen te maken met scheiding van hun ouders. Dit markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch. Passende preventieve ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd zijn momenteel beperkt beschikbaar. Dit terwijl jongeren zelf aangeven behoefte te hebben aan begeleiding.
Samen met de doelgroep werden in dit project handvatten ontwikkeld voor schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) en een digitaal platform voor jongeren. De handvatten voor professionals zijn vervat in een checklist voor individuele gesprekken met de jongeren. Het digitaal platform informeert, biedt erkenning en motiveert de jongere om over relevante onderwerpen het gesprek verder aan te gaan met de SMWer, en het dagboekje bij te houden. Een kleinschalige evaluatie onder SMWers en jongeren laat zien dat de tools goed lijken aan te sluiten bij de doelgroep. Meer praktijktoetsing is echter nodig, met extra aandacht voor overdraagbaarheid en brede implementatie.
Jaarlijks krijgen 70.000 Nederlandse kinderen te maken met de scheiding van hun ouders. Die gebeurtenis markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch. Met name passende preventieve ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd zijn momenteel beperkt. Dit terwijl jongeren zelf aangeven behoefte te hebben aan begeleiding.
In dit project worden voor schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) handvatten ontwikkeld om jongeren in scheidingssituaties op-maat individueel te begeleiden. Voor de jongeren levert het project een digitaal platform met dagboekfunctie om contextspecifiek hun ervaringen bij te houden. De bedoeling is dat het platform de jongeren informeert, erkenning biedt en motiveert om over voor hem of haar relevante onderwerpen het gesprek verder aan te gaan met de schoolmaatschappelijk werker, en het dagboekje bij te houden. De resultaten uit het dagboekje zijn verder input in de begeleidingsgesprekken met de SMWers. Voor de SMWers biedt een digitale beslisbloom houvast voor het nemen van beslissingen omtrent steun aan en eventuele doorverwijzing van de jongeren.
Er vindt in 2016 een kleinschalige toetsing plaats in een pilot.