Mobiele menu

Play and social interaction in children with visual impairments augmented by smart toys

Sommige kinderen met een visuele beperking hebben moeite om contact te maken met leeftijdsgenootjes en samen met hen te spelen. Om deze kinderen meer ondersteuning te bieden tijdens het spelen, is een smart toy ontwikkeld. Dat is normaal speelgoed waar technologie aan is toegevoegd, zodat nieuwe mogelijkheden ontstaan om met het materiaal te spelen.

Het onderzoek

In het huidige onderzoek bestond de smart toy uit een groot ridderkasteel waarin spelfiguren geluiden konden produceren. Wanneer kinderen de spelfiguren op verschillende locaties in het kasteel plaatsten, klonk er muziek, introduceerden spelfiguren zichzelf of waren thematische geluiden te horen.

Om het effect van smart toys op spel te onderzoeken, hebben 72 4- tot 12-jarige kinderen met een visuele beperking meerdere keren met de smart toy en met normaal speelgoed (hetzelfde materiaal zonder geluid) gespeeld. De kinderen namen deel in tweetallen, samen met een ziend of visueel beperkt klasgenootje.

Resultaten

Uit de resultaten blijkt dat de meeste kinderen met een visuele beperking adequaat spelgedrag laten zien met het normale speelgoed. Zij speelden meer dan de helft van de tijd samen en lieten vooral fantasiespel zien. Wanneer deze kinderen de smart toy gebruikten, zorgden de geluiden ervoor dat het samenspel afnam en kinderen meer alleen of naast het andere kind speelden. De kinderen waren met de smart toy namelijk vooral gefocust op het ontdekken van de verschillende geluiden.

Er was echter ook een aanzienlijke groep kinderen (20%) die weinig samenspel vertoonden met normaal speelgoed. Kinderen die moeite hadden met samenspel waren meer gebaat bij de ondersteunende geluiden van de smart toy dan kinderen die al veel samen speelden met leeftijdsgenoten. Wanneer kinderen die weinig samen speelden de smart toy gebruikten, speelden zij minder alleen en waren zij meer gefocust op het spel van hun spelmaatje dan bij het normale speelgoed.

Smart toys blijken ook een effectief leermiddel voor kinderen met een visuele beperking. Een groep van 15 kinderen met een visuele beperking in het speciaal onderwijs en 22 ziende kinderen in het regulier onderwijs hebben met een Savannelandschap met verschillende dieren gespeeld, waarbij geluiden met feitenkennis geproduceerd konden worden door dieren in het landschap te plaatsen. Daarnaast hebben zij naar een informatief verhaal over Savannedieren geluisterd.

Kinderen leerden evenveel van het informatieve verhaal als van de smart toy. Een voordeel van de smart toy was dat kinderen de mogelijkheid hadden om informatie zo vaak te herhalen als zij zelf wilden. Dit bleek leren te bevorderen: kinderen onthielden de informatie die zij vaker hadden gehoord beter. Ook gaven de meeste kinderen aan dat zij het leuker vonden om met de smart toy te spelen en dat zij dit leerzamer vonden dan het luisteren naar het verhaal. De combinatie van zowel de smart toy als het verhaal bleek het meest effectief te zijn voor het opdoen van feitenkennis. De smart toys bleken effectiever te zijn voor leerlingen met een visuele beperking dan voor ziende leerlingen.

Engelse samenvatting / Summary in English

Young children with a visual impairment often experience a delayed play development compared to sighted peers. In the current study, we developed an augmented toy to offer children with a visual impairment more support during peer play. Augmented toys consist of physical materials that are enriched with technology, creating new possibilities for object-interaction and play.

About the study

In the current study, the augmented toy comprised a large knight's castle in which play figures were able to produce a variety of sounds. When children placed the play figures on different locations within the castle, they could elicit music, toy identification sounds, or theme sounds.

A total of 72 4- to 12-year-old children with visual impairments played multiple times with the augmented toy and with normal toys (the same material without sound). The children participated in dyads with a sighted or vision impaired classmate.  

Results

The results showed that most children with a visual impairment already showed adequate play behavior with the normal toys. They played together more than half the time and mainly showed pretend play. When these children used the augmented toy, the increased focus on the sounds led children to play alone or next to the other child instead of together with their playmate.

However, there was also a considerable group of children with visual impairments (20%) who appeared to have difficulties playing together with peers. These children were younger and had less strongly developed language skills than the children who did show a lot of peer play with regular toys. Children who struggled with peer play seemed to be benefited from the supportive sounds of the augmented toy. While using the augmented toy, they played alone less often and were increasingly focused on the play of their playmate than with the regular toy.

Augmented toys were also found to have the potential to be an effective learning tool for children with visual impairments. A group of 15 children with a visual impairment in special education and 22 sighted children in mainstream education played with a Savannah landscape with different Savannah animals, which could produce sounds containing factual knowledge when placed within the landscape. Participants also listened to an informative story about Savannah animals.

Results indicated children showed similar knowledge gains from the informative story as from the augmented toy. An advantage of the augmented toy was that children had the opportunity to repeat information as often as they wanted to. This proved to promote learning: children were better able to remember the facts that they had heard more frequently. In addition, most children mentioned that they enjoyed playing with the augmented toy and that they thought they had learned more from the toy than from listening to the informative story. The combination of both the smart toy and the story turned out to encourage learning most. Interestingly, the augmented toys appeared to lead to higher learning outcomes in students with a visual impairment than in sighted students.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
94311001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2020
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.P.J. Vervloed
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc