Mobiele menu

Plein 16 - 27: Landelijke Leergemeenschap Jongeren op Weg naar Volwassenheid

Jongeren tussen de 16 en 27 jaar zijn bezig om volwassen te worden. Veel jongeren hebben hierbij ondersteuning nodig en verschillende onderzoekers, praktijkprofessionals en beleidsmakers bekijken hoe passende ondersteuning kan worden vormgegeven.

Kennis

De kennis die zij ontwikkelen vindt nog niet altijd zijn weg naar de opleidingen voor toekomstige jeugdprofessionals. Plein 16-27 is een leergemeenschap voor offline en online uitwisseling tussen opleidingen, het werkveld, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundige jongeren. Doel is om onderwijsmateriaal en opdrachten voor de opleidingen Pedagogiek en Social Work te ontwikkelen.

Drie onderwijstoepassingen

Tijdens de offline ontmoetingen van de leergemeenschap worden 3 onderwijstoepassingen, of ‘meeting points’ op Plein 16-27, ontwikkeld, waar studenten de benodigde kennis en vaardigheden op kunnen doen om jongeren in de overgang naar volwassenheid goed te ondersteunen. De onderwijstools worden via een digitale leeromgeving blijvend gedeeld.

Producten

Titel: Interviewronde - conclusies (visueel geordend) Plein 16-27
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Resultaten ontwerpsessie Plein 16-27
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: PowerPoint Design Thinking
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Verslag Spiegelgesprekken Plein 16-27
Auteur: Stichting Alexander
Titel: PowerPoint Samenvatting resultaten Fase 1 en 2 Plein 16-27
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Database Ervaringsverhalen Plein 16-27
Auteur: Stichting Alexander
Link: http://www.plein16-27.nl
Titel: Opbrengst Design Thinking bijeenkomsten - verslag 26 juni 2020
Auteur: Jeugd en Samenleving
Titel: Evaluatie Pilotfase Plein 16-27
Auteur: Mike Loef en Iryna Batyreva
Titel: Kansen en uitdagingen levensfase 16-27 jaar - Bijlage 3 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Wat wordt er al gedaan om vanuit de maatschappelijke ondersteuning beter aan te sluiten bij jongeren tussen 16 en 27 jaar - Bijlage 8 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Welke concentratie van problemen op welke gebieden? - Bijlage 4 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marjolein Wiegman, Marte Wiersma, Roel van Goor, Bilal Majdoubi en Trees Pels mmv Iryna Batyreva en Marlinda van der Hoff
Titel: Contactenlijst Plein 16-27
Auteur: Lotte Banen
Titel: Wetenschappelijke aandacht voor de overgang naar volwassenheid als fase - Bijlage 1 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Link: https://sway.office.com/ABHxVjvtaLOMb5ib?ref=Link
Titel: Hoe is de maatschappelijke ondersteuning van jongeren tussen 16 en 27 jaar georganiseerd? - Bijlage 6 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Wanneer kan gesproken worden van jongeren die kwetsbaar zijn? - Bijlage 5 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Wat kenmerkt de levensfase 16-27 jaar? - Bijlage 2 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Sluit de maatschappelijke ondersteuningsstructuur aan bij wat jongeren tussen 16 en 27 jaar nodig hebben? - Bijlage 7 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Iryna Batyreva, Roel van Goor, Bilal Majdoubi en Trees Pels mmv Marlinda van der Hoff en Marjolein Wiegman
Titel: Hoe zijn jongeren tussen 16 en 27 jaar beter te ondersteunen? - Bijlage 9 bij Vraagstuk 16-27: achtergrond en kennis
Auteur: Marte Wiersma, Roel van Goor en Trees Pels mmv Iryna Batyreva, Marlinda van der Hoff, Bilal Majdoubi en Marjolein Wiegman
Titel: Evaluatie pilotfase Plein 16-27
Auteur: Mike Loef en Iryna Batyreva
Titel: Startbijeenkomst Plein 16-27 - jongeren op weg naar volwassenheid
Auteur: Femke Kaulingfreks, Frake Schermer, Roel van Goor, Trees Pels, Ivet Pieper, Tina Rahimy, Iryna Batyreva
Titel: Plein 16-27: Workshops op het VBSP Congres
Auteur: Mieke van Heerebeek
Titel: Spiegelbijeenkomsten
Auteur: Femke Kaulingfreks, Ivet Pieper, Dennis van den Brink
Titel: Online leeromgeving www.plein16-27.nl
Auteur: Plein16-27
Link: http://www.plein16-27.nl
Titel: Hoge verwachtingen vragen om passende begeleiding
Auteur: Femke Kaulingfreks, Roel van Goor, Frake Schermer, Marte Wiersma, Anne van der Maas
Link: http://sociaalweb.nl
Titel: Aandacht voor 16-27 in onderwijs aan toekomstige professionals
Auteur: Frake Schermer
Link: https://www.16-27.nl

Verslagen


Eindverslag

Jongeren tussen de 16 en 27 jaar zijn bezig om volwassen te worden. Veel jongeren hebben hierbij ondersteuning nodig. Er is toenemend aandacht voor deze levensfase van jongeren, zoals blijkt uit kennis uit onderzoek, ervaringsverhalen van jongeren die verschijnen in media en veranderingen in wetgeving, beleid en werkveld. Nieuw ontwikkelde inzichten vinden nog maar beperkt hun weg naar opleidingen voor professionals die met jongeren komen te werken. Opleidingen zoeken naar laagdrempelige toepassingen om actuele kennis, beleidsontwikkelingen en ervaringsverhalen in te passen in bestaande onderwijsprogramma’s en aan te sluiten bij de nieuwsgierigheid en beleving van studenten. Plein 16-27 is een landelijke leergemeenschap op het gebied van ondersteuning van jongeren in overgang naar volwassenheid. Plein 16-27 biedt een online platform met op opleidingen toegesneden kennis, ervaringsverhalen en onderwijsopdrachten. En Plein 16-27 faciliteert online en offline uitwisseling tussen docenten, studenten, professionals, beleidsmakers en jongeren in intervisiebijeenkomsten, lezingen en workshops.

Plein 16-27 – Jongeren op weg naar volwassenheid is een landelijke leergemeenschap gericht op (de ondersteuning van) jongeren in de leeftijd van 16 – 27, met als doel de ontwikkeling van onderwijsmateriaal voor de hbo opleidingen pedagogiek en social work. De eerste fase van ons project bestond uit het verzamelen van inzichten door middel van interviews met jeugdopleiders, verzamelen van casuïstiek uit het werkveld en het bundelen van inzichten uit onderzoek en bestaande literatuur. We hebben een interviewtour langs verschillende hogescholen georganiseerd, waar we opleiders hebben gesproken van opleidingen pedagogiek en social work over het onderwijs dat zij al verzorgen rondom de doelgroep van ons project, en hun wensen op het gebied van aanvullend onderwijsmateriaal. Ook hebben we casuïstiek verzameld uit het werkveld. Uit een inventarisatie zijn ruim 85 multimedia bestanden gevonden online waarin ervaringsverhalen worden gedeeld over de levensfase 16-27 jaar. Deze ervaringsverhalen zullen op het online-platform Plein 16-27 beschikbaar worden gesteld en per thema terug te vinden zijn. Ook hebben we inzichten uit onderzoek en bestaande literatuur gebundeld. Op basis daarvan hebben we een interactief online factsheet ontwikkeld waarin zoveel mogelijk kennis uit bestaand en lopend onderzoek over de doelgroep 16-27 jaar op een overzichtelijke manier gebundeld wordt. Kennis over veranderende wet- en regelgeving in deze levensfase wordt ook in dit online factsheet behandeld. In de aankomende projectfase zullen we bij dit factsheet visuele kennisclips en opdrachten ontwikkelen. We hebben in een aantal spiegelgesprekken met studenten geïnventariseerd wat voor hen goede onderwijsvormen zijn om hun kennis en competenties op het gebied van de leeftijdsfase 16-27 jaar te vergroten. Hieruit kwam naar voren dat er behoefte is aan het laten terugkomen van de persoonlijke ervaringen van studenten (die vaak zelf in de leeftijdsfase 16-27 zitten) in het onderwijs, op een betekenisvolle wijze die bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van de student. Daarbij hoort ook een behoefte aan meer gelijkwaardige kennisuitwisseling tussen studenten en docenten. Ook is er behoefte aan betere reflectievormen: al vroeger in de opleiding leren reflecteren op de relatie tussen de persoonlijke ervaringen van studenten, hun professionele identiteit en sociale/maatschappelijke ontwikkelingen.
De eerste fase van het project heeft vanwege de coronacrisis wat langer geduurd dan gepland. De design thinking sessies die in het voorjaar gepland waren zullen nu online plaatsvinden in juni 2020. In de zomer van 2020 gaan we de daadwerkelijke ontwerpfase van het project in, waarin we online onderwijstoepassingen zullen gaan ontwikkelen voor het digitale platform Plein 16-27.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729211003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2022
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
H. Hofstra
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Inholland