Positief Pedagogisch Sportklimaat in Amersfoort
Het realiseren van een Living Lab ‘Positief Pedagogisch Sportklimaat’ kan antwoord geven op de vraag van verenigingen en professionals naar een sportklimaat die leidt tot het veilig en prettig kunnen sporten en bewegen door kinderen en jongeren. Het doel is om samen met ouders, trainers, coaches en bestuurders een goede en veilige omgeving te creëren. De aanpak wordt gefaseerd volgens de design-thinking methode. De focus in de eerste fase ligt op het verzamelen van denkbeelden over het sportklimaat op de verenigingen van stakeholders (kinderen/jongeren, ouders, trainers, bestuurders en buurtsportcoaches) Vervolgens wordt een kernprobleem geformuleerd en worden co-creatiesessies gebruikt om na te denken over creatieve en vernieuwende oplossingen. De beoogde resultaten zijn verschillende oplossingen om sport-pedagogische vraagstukken gezamenlijk aan te pakken, waarbij sportpedagogen een centrale rol gaan spelen.
Verslagen
Eindverslag
Met zes Amersfoortse sportverenigingen is de vraag verkend hoe het pedagogisch sportklimaat wordt ervaren en op welke manier eventuele ondersteuning kan bijdragen aan het versterken hiervan. Tijdens deze fase is een netwerk gevormd met betrokken sportverenigingen, buurtsportcoaches, verenigingsondersteuners, gemeente Amersfoort en Hogeschool Utrecht. Mede dankzij de inzet van studenten Pedagogiek hebben we in zes maanden tijd bijna 100 interviews afgenomen en een tiental observaties uitgevoerd.