PRESENT: Pandemie-gerelateerde middelbare schoolsluitingen
Er is nog onvoldoende kennis over het effect van de sluiting van scholen tijdens een pandemie. Een scholensluiting kan grote impact hebben op leerlingen, en daardoor op de langere termijn invloed uitoefenen op de samenleving en economie. Het PRESENT-consortium brengt daarom de uiteenlopende effecten van het sluiten van middelbare en MBO-scholen in kaart. Zo kunnen we beter adviseren en besluiten nemen tijdens toekomstige pandemieën.
Doel
Het doel van het onderzoek is het verkrijgen van beter inzicht in het effect van het sluiten van scholen op de verspreiding van COVID-19, en op de secundaire sociale, mentale en economische gevolgen die met schoolsluiting samenhangen. Deze inzichten kunnen bij toekomstige pandemieën tegen elkaar afgewogen worden. Daarnaast worden kwetsbare groepen geïdentificeerd om gerichte maatregelen en beleid te kunnen adviseren die de druk op deze groepen verlichten.
Aanpak/werkwijze
De wetenschappers analyseren met een nieuwe methode de verspreiding van COVID-19 op scholen tijdens de pandemie en de effecten van maatregelen hierop. Ook zal een overzicht worden gemaakt van eerdere studies op dit thema. Daarnaast brengt het onderzoeksteam het effect van het sluiten van scholen op onderwijsprestaties van kinderen, hun overgang naar hoger onderwijs en werk en de impact op mentaal welzijn in kaart. Tenslotte wegen de onderzoekers met behulp van deze informatie de economische kosten en baten af. Vanaf de start van het onderzoek delen maatschappelijk partners hun ervaringen en werken mee aan het vertalen van resultaten naar strategieën.
Samenwerkingspartners
Dit onderzoek wordt door het PRESENT-consortium uitgevoerd, met als projectleider dr. Anja Schreijer medisch directeur van het Pandemic Disaster en Preparedness Center (PDPC). Samen met het Erasmus MC, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), UMC Utrecht, SEO Economische Onderzoek en het Nivel onderzoekt het PDPC wat de korte- en middellange termijneffecten zijn van de sluiting van Nederlandse middelbare scholen tijdens de COVID-19-pandemie. De verschillende partners brengen afzonderlijke expertise en databestanden mee op de volgende gebieden; scholensluitingen, mentale gezondheid, leerprestaties en economische impact wat zorgt voor een multidisciplinaire aanpak.
(Verwachte) resultaten
De resultaten worden verwacht eind 2026. De beoogde resultaten zijn de volgende:
- Synthese van de literatuur over het effect van schoolsluitingen op de verspreiding van respiratoire virusinfecties
- Reconstructie van het verspreidingspatroon van SARS-CoV-2 op scholen in Nederland
- Schatting van verschillen tussen leerlingen en scholen in de bijdrage aan de verspreiding van SARS-CoV-2
- Effect van schoolsluitingen op onderwijs, werk en mentaal welbevinden, gedifferentieerd naar cohorten en schoolkenmerken
- Effectiviteit van flankerend beleid in het verminderen van de negatieve effecten van schoolsluitingen
- Individueel inkomensverlies van leerlingen in Nederland en bruto binnenlands product verandering als gevolg van schoolsluitingen