Mobiele menu

Proefimplementatie Multidisciplinaire richtlijn ADHD in enkele GGZ-regio's

Vraagstuk

Naar schatting veertigduizend kinderen hebben ADHD-behandeling nodig. Een grote groep ontvangt echter geen adequate zorg. Knelpunten liggen vooral in de organisatie van de zorg en in een onvoldoende brede toepassing van richtlijnen en protocollen. Wat kunnen we leren van een proefimplementatie van de multidisciplinaire richtlijn ADHD?

Onderzoek

De implementatie van de richtlijn is in drie ggz-jeugdteams volgens de Doorbraakmethode ingezet. Zij zijn aan de slag gegaan met bewezen effectieve interventies uit de multidisciplinaire richtlijn ADHD.

Uitkomst

Op twee locaties is een speciale ‘diagnostiekstraat’ gerealiseerd, die snel een juiste diagnose biedt. De samenwerking met ketenpartners is op één locatie verbeterd. Een andere locatie organiseerde psycho-educatie voor kinderen en ouders, plus een cursus voor leerkrachten. Handige hulpmiddelen zijn verzameld op www.trimbos.nl/verbeterdezorg.

Producten

Titel: toolkit proefimplementatie ADHD
Link: http://www.trimbos.nl/verbeterdezorg

Verslagen


Eindverslag

In de proefimplementatie Multidisciplinaire Richtlijn ADHD voor kinderen en jeugdigen werden twee doelen nagestreefd:
1. de daadwerkelijke implementatie van de richtlijn bij drie GGz-jeugdteams op drie belangrijke verbeterpunten
2. het genereren van kennis en hypothesen over implementatieprocessen in de jeugdzorg, zodat aanbevelingen kunnen worden gedaan voor de implementatie van andere richtlijnen op andere lociaties in de jeugdsector.
De implementatie van de richtlijn in drie GGZ-jeugdteams is volgens de Doorbraakmethode ingezet en goed verlopen. Er is op twee locaties een speciale diagnostiekstraat gerealiseerd waardoor ouders en kinderen snel een juiste diagnose konden krijgen. De samenwerking met ketenpartners is op één locatie verbeterd en op een andere locatie is er psycho-educatie voor kinderen en ouders opgezet plus een cursus voor leerkrachten.
Kennis en hypothesen over implementatieprocessen leidden tot bevorderende factoren en belemmerdende factoren voor de implementatie. Bevorderende factoren waren het enthousiasme van de teams, positieve ervaringen van hulpverleners en tevredenheid van ouders met de versnelde diagnostiek. Ook de steun van de ketenpartners was een positieve factor. Belemmerende factoren waren het gebrek aan landelijke producten (op basis van de richtlijn) die snel en eenduidig te implementeren zijn. Verder zijn het gebrek aan eenduidig beleid in de instelling en aan voorwaarden en middelen een belangijk struikelblok bij de implementatie.
Het project heeft een toolkit opgeleverd voor de implementatie van de MDR ADHD voor kinderen en jeugdigen, waar ook veel handvatten staan m.b.t. de implementatie van andere richtlijnen. De toolkit is via het internet te vinden.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157020003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2011
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. S.M. van der Lindt
Verantwoordelijke organisatie:
Trimbos-instituut