Mobiele menu

Professionaliseren op spelbegeleiding door dialogische gesprekken

Vraagstuk

Jonge kinderen ontwikkelen zich in spel. Voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang is de begeleiding van spel complex. Uit onderzoek weten we dat dialogische gesprekken, waarin open vragen worden gesteld en kinderen veel ruimte krijgen om zelf ideeën te verwoorden, een grote bijdrage leveren aan de taal- en denkontwikkeling van kinderen. We onderzoeken de effectiviteit van professionaliseringstrajecten gericht op het voeren van dialogische gesprekken tijdens spelbegeleiding van 2- tot 4-jarigen.

Onderzoek

We hebben professionaliseringstrajecten ontwikkeld en uitgetest. Voor de trajecten, na afloop en een half jaar later onderzochten we met observaties en vragenlijsten de interactiekwaliteit van
pm’ers en het welbevinden en de taal- en spelontwikkeling van kinderen

Uitkomst

In het onderzoek is geen effect van de trajecten gevonden op de de interactiekwaliteit van pedagogisch medewerkers. Wel zien we dat pedagogisch medewerkers die de trajecten gevolgd hebben goed in staat zijn om kinderen uit te dagen in spel en taalgebruik. Dit doen ze onder andere door door te vragen en problemen in te brengen in het spel. Er is een website gemaakt met daarop webinars, een trainingshandleiding en informatie over het project.

Lees ook het interviewartikel over dit project: In het spel van kinderen meegaan, niet als juf maar als speelmaatje

Producten

Titel: Professionalization of dialogue in play guidance within preschool.
Auteur: Van Rossum, E., Dobber, M., van der Veen, C., de Schipper, C., & Raijmakers, M.
Link: https://earli.org/sites/default/files/2019-08/EARLI2019-AUG2019_1.pdf
Titel: The correlation between preschool teacher’s play-guidance with toddler well-being
Auteur: Eline van Rossum, Marjolein Dobber, Chiel van der Veen, J. Clasien de Schipper, Maartje Raijmakers
Titel: Professionalization aimed at dialogue in play guidance within preschool
Auteur: Eline van Rossum, Marjolein Dobber, Chiel van der Veen, J. Clasien de Schipper, Maartje Raijmakers
Titel: Een lerend netwerk werkt
Auteur: Eline van Rossum, Marjolein Dobber, Chiel van der Veen
Magazine: HJK
Link: https://www.hjk-online.nl/beleid/een-lerend-netwerk-werkt/

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
544001006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2021
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. Dobber
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam