Mobiele menu

Professionalisering in ZorgInnovatieNetwerken

Doel

De ontwikkeling van krachtige leeromgevingen in de wijk voor verpleegkundigen, docenten en stagiaires verpleegkunde. De deelnemende organisaties stelden zichzelf als taak: het ZIN (Zorg Innovatie Netwerk) als krachtige leer-/werkomgeving binnen de eigen organisatie (door) te ontwikkelen. Als thema voor die ontwikkeling is gekozen voor ‘eigen regie’. Er zijn 2 leernetwerken geformeerd binnen het project, bij Savant respectievelijk RSZK. 

Samenwerking

Dit project was een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, RSZK en Savant Zorg en Zorgbelang Brabant.

Resultaten

Beide leernetwerken lieten belangrijke leeropbrengsten zien die van elkaar verschilden conform de verschillende inhoudelijke accenten die zijn gelegd. Wat in de leeropbrengsten opvalt, is dat bewustwording en vaardigheden ontwikkeling sterke componenten waren in het leren en dat deze bevorderd werden door een diversiteit en afwisseling van werkvormen. Het project heeft een scala aan activiteiten en opbrengsten gebracht; deze zijn te vinden op de website van het lectoraat van Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.

Verslagen


Eindverslag

Het Professionalisering in ZorgInnovatie Netwerken (ProfZIN) project betreft een samenwerking tussen Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, RSZK en Savant Zorg en Zorgbelang Brabant. Het project vond plaats gedurende 12 maanden in de periode oktober 2016 - oktober 2017. De deelnemende organisaties hadden zichzelf als taak gesteld: het ZIN (Zorg Innovatie Netwerk) als krachtige leer- en werkomgeving binnen de eigen organisatie (door) te ontwikkelen. Als thema voor die ontwikkeling is gekozen voor ‘eigen regie’. Er zijn twee leernetwerken gevormd binnen het project, bij Savant en bij RSZK. De twee leernetwerken zagen er samengevat als volgt uit: Het leernetwerk van RSZK was nauw gelinkt aan het ZIN dat daar al was ingericht. Het accent lag op het bevorderen van eigen regie van de wijkverpleegkundigen. Kenmerkend voor dit leernetwerk waren: - bottom-up benadering van leren - teamleren, vanuit de eigen leervragen van wijkverpleegkundigen - maatjesschap met docenten HBO-V - intervisie - gebruik van de Virtual Learning Community. Het leernetwerk van Savant had als doel om de eerste stappen te zetten naar de ontwikkeling van een ZIN. Hier was de focus op eigen regie ondersteuning van cliënten en multidisciplinaire samenwerking. Kenmerken van het leernetwerk waren: - leren in een vooraf bepaald programma - leren volgens een model van Eigen Regie - facilitering door trainer van Savant als inhoudelijk expert - educatieve bijeenkomsten met heterogene groep deelnemers uit diverse teams - gebruik van theorie, instructie, masterclass door ervaringsdeskundige en dialoog.

Kenmerken

Projectnummer:
206120010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2016
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. G.C. Jacobs
Verantwoordelijke organisatie:
Fontys Hogescholen
Afbeelding

Verpleging en verzorging

Verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden zijn dé onmisbare schakel in preventie, zorg en ondersteuning. Daarom investeren wij in kennis door en voor deze beroepsgroepen. Bekijk hoe we dat doen.