Project Telemonitoring en zelfmanagement bij clienten met COPD, een pilot door Evean Zorg in de regio Waterland
Zorgorganisatie Evean gaat aan de slag met zorg op afstand. Een start wordt gemaakt met een specifiek groep cliënten; COPD patiënten in de regio Waterland. Het doel van dit project is het mogelijk maken van zelfmanagement en telemonitoring bij deze groep. Hierbij speelt de inzet van ICT een grote rol. De verwachting is dat door meer zelfmanagement bij deze groep cliënten, de kwaliteit van zorg en leven verhoogt. Daarbij kunnen zorgverleners efficiënter werken, o.a. door de beperking van reistijd naar de cliënt.
In dit project wordt gezocht naar een cliëntvriendelijke inzet van ICT met een open systeem. Vervolgens wordt een nieuw werkproces ontwikkeld en geïntroduceerd bij zorgverleners en cliënten. Een voor- en nameting maken de verandering in termen van kwaliteit van zorg en arbeid, en betrokken kosten zichtbaar.
Verslagen
Eindverslag
Zorg op Afstand, een vorm van eHealth, is een veelbelovende ontwikkeling in de gezondheidszorg. Zorg op Afstand helpt de toenemende zorgvraag en zorgkosten te verminderen. Daarom is Evean, Espria, met Zorg op Afstand aan de slag gegaan. Cliënten met COPD kunnen beeldcontact leggen met de verpleegkundige en een vragenlijst invullen ter monitoring. Daarbij staan de cliënt én medewerker centraal en worden zij betrokken in het project. De doelstellingen zijn:
-Cliënten helpen in het versterken van ‘empowerment’;
-Werkprocessen voor medewerker effectiever en efficiënter vorm te geven en medewerkers in staat stellen laagdrempelig en meer intensief contact met cliënten te hebben;
-Aansluiting bij actuele ontwikkelingen op de zorgmarkt, ook al omdat zorgverzekeraars hun verzekerden actief gaan stimuleren van eHealth diensten gebruik te maken.
-Een positieve business case voor Zorg op Afstand voor COPD-cliënten.
-Op lange termijn: Structurele vormgeving van Zorg op Afstand binnen Evean, inclusief een structurele betaaltitel.
Het project is gestart voor de doelgroep thuiswonende cliënten met COPD (chronische bronchitis en longemfyseem, een aandoening van de longen en luchtwegen die hindert bij het ademhalen).
Voor de cliënten met COPD is het te verwachten effect van zorg op afstand dat de kwaliteit van zorg verbetert: beeldcontact tussen cliënt en longverpleegkundige vergroot de bereikbaarheid en het stelt de cliënt in staat laagdrempelig en persoonlijk contact op te nemen met een longverpleegkundige in geval van klachten. Een deel van de exacerbaties, zo wordt verwacht, zal, doordat verpleegkundigen meteen kunnen ingrijpen, voorkomen kunnen worden. Hetgeen ook de maatschappelijke zorgkosten reduceert. Door frequenter en laagdrempelig contact worden cliënten (en hun mantelzorgers) daarnaast beter ondersteund in zelfmanagement.
De ervaring leert dat verpleegkundigen zorg op afstand een goede en prettige manier van werken vinden, als ze hier eenmaal aan gewend zijn. Daarom is er uitgebreid aandacht geweest voor het draagvlak onder medewerkers door de pilot in nauwe samenwerking met hen in te richten.
Ondanks dat er via zorg op afstand vaker contact zal zijn met cliënten, besteden verpleegkundigen minder tijd per cliënt, doordat zij minder reistijd hebben. Wanneer deze uren worden verzilverd en worden verminderd met de kosten van zorg op afstand bespaart Evean op jaarbasis 120,- euro per COPD-cliënt.
Deze effecten worden samengevat in tabel 1.
Tabel 1 De verwachte effecten van zorg op afstand bij COPD voor cliënten, medewerkers en de organisatie
Verwachte effecten van zorg op afstand bij COPD (§ 4.4)
Voor cliënten
Ondersteuning zelfmanagement Verbetert
Aantal exacerbaties Daalt
Bereikbaarheid zorgverleners Stijgt
Voor medewerkers
Tevredenheid Stijgt
Productiviteit Stijgt
Voor de organisatie
Kosten van zorg op afstand 23,- euro / cliënt / jaar
Kostenbesparing verminderde reistijd 144,- euro / cliënt / jaar
Zorggebruik 2e lijn bij exacerbaties Daalt (niet gekwantificeerd)
Toekomstbestendigheid Verbetert