Mobiele menu

Pushing to Tokyo: hand rim innovation in wheelchair tennis

Bij rolstoeltennis is het aandrijven van de rolstoel verschillend voor beide handen. De atleet heeft namelijk een racket in één van de handen. Er bestaan verschillen in aandrijftechniek (o.a. kracht en timing) tussen het aandrijven van een rolstoel met en zonder racket. Er treedt vermogensverlies op bij het koppelen van de hand met racket aan de hoepel en om dat te compenseren ontstaan er hogere piekkrachten tijdens de duwfase. Het is te verwachten dat optimalisatie van de koppeling van de hand met racket aan de hoepel zal leiden tot een prestatieverbetering van de atleet. De nieuwe prototypen voor zowel de racketkant als de niet-racketkant kenmerken zich door een veranderde vorm, textuur en materiaal ten opzichte van de huidige hoepels welke in veel rolstoelsporten worden gebruikt. Het doel van dit project is de optimalisatie van de prototypen en de uiteindelijke vermarkting van de producten in samenwerking met MIFA.

Verslagen


Eindverslag

Bij rolstoeltennis is het aandrijven van de rolstoel verschillend voor beide handen aangezien de atleet een racket in één van de handen heeft. Verschillen in aandrijftechniek (o.a. kracht en timing) zijn gevonden tussen het aandrijven van een rolstoel met en zonder racket. Er treedt vermogensverlies op bij het koppelen van de hand met racket aan de hoepel en om dat te compenseren ontstaan er hogere piekkrachten tijdens de duwfase. Het is te verwachten dat optimalisatie van de koppeling van de hand met racket aan de hoepel zal leiden tot een prestatieverbetering van de atleet. De nieuwe prototypen voor zowel de racketkant als de niet-racketkant kenmerken zich door een veranderde vorm, textuur en materiaal ten opzichte van de huidige hoepels welke in veel rolstoelsporten worden gebruikt. In het eerste deel van 2018 zijn de prototypen van de hoepels (Tokyo Wheels) geoptimaliseerd en er is een 1e set hoepels geproduceerd voor de racket-kant. Dit ontwerp is getest in trainingen en mobiliteitstesten. Op basis van de feedback van de spelers en de resultaten van de mobiliteitstesten is het ontwerp verder geoptimaliseerd voor zowel de racket als de niet-racket kant. In Q2 van 2019 zijn de nieuwe ontwerpen opgeleverd. In Q3 2019 is er getraind met de nieuwe Tokyo Wheels en in oktober zijn de laatste testen uitgevoerd. Eind oktober was de eindevaluatie met een positief resultaat. Een aantal spelers presteert gelijk of beter met de Tokyo Wheels en hebben in hun evaluatie aangegeven over te willen stappen op het nieuwe ontwerp. Met deze spelers plannen we nu de vervolgstappen om de Tokyo Wheels te implementeren richting de Paralympische Spelen in Tokyo 2020. Daarnaast worden er meer Tokyo Wheels geproduceerd om in vervolgonderzoek meer gedetailleerd te kijken naar de effecten van de hoepels op de aandrijving, zoals o.a. met de Lode rolstoelergometer.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
538001032
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.E. Hoekstra MSc
Verantwoordelijke organisatie:
KNLTB