Mobiele menu

Richtlijn Diagnostiek en Behandeling van Aangezichtspijn

Aangezichtspijn is een verzamelterm; veel aandoeningen vallen onder pijn in het aangezicht.
De diagnose wordt vaak pas na een (te) lange periode gesteld. Hierbij kunnen veel verschillende artsen en tandartsen betrokken zijn. De ziektelast wordt als zeer intens ervaren en het arbeidsverzuim is hoog.

Werkwijze

Voor het opstellen van deze richtlijn is een werkgroep samengesteld uit ervaringsdeskundigen en behandelaars van 14 verschillende disciplines. Zowel patiënten als behandelaars hebben knelpunten rond de diagnostiek en behandeling van aangezichtspijn opgenoemd. Daarmee is de werkgroep aan de slag gegaan.

Er is veel literatuur doorgenomen. Echter, voor lang niet alle knelpunten is de oplossing al goed beschreven. Denk bijvoorbeeld aan de afstemming tussen de (tand)artsen onderling en de communicatie met de patiënt. Ook daarvoor worden mogelijkheden ter verbetering gezocht.

Verwachte resultaten

Van deze richtlijn wordt een speciale patiëntenversie gemaakt. De Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten zal de patiënten trainen in het goed gebruik van de richtlijn. 

Producten

Titel: Werken met aangezichtspijn. Ervaringen van werknemers
Auteur: Noks Nauta, Peter van Amelsfoort, Marianne van den Berg
Titel: Chronische aangezichtspijn
Titel: Bijlagen richtlijn chronische aangezichtspijn
Link: http://www.provaweb.nl/richtlijnen/hoofdpijn

Kenmerken

Projectnummer:
150020007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2007
2018
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. M.K. Tuut
Verantwoordelijke organisatie:
Nederlandse Vereniging van Hoofdpijnpatiënten
Afbeelding

Kwaliteitsinstrumenten en kwaliteitsbeleid

Kwaliteitsinstrumenten ondersteunen zorgprofessionals, de patiënt en diens naasten om de juiste zorgoptie te kiezen. Daarom stimuleren we de ontwikkeling, implementatie, evaluatie en herziening hiervan. Zoals keuzehulpen, richtlijnen, standaarden, patiënteninformatie en meetinstrumenten.