Rotterdamse Helden
Wat houdt het project in?
Unie Van Vrijwilligers Rotterdam (UVV) wil 750 jonge vrijwilligers inzetten. Om jongeren te werven, past UVV haar methode aan op deze doelgroep. Samen met een jongerenpanel ontwikkelt UVV leuke wervingscampagnes. Ook zorgt UVV ervoor dat het vrijwilligerswerk nóg afwisselender en flexibeler wordt en zij start een digitaal Heldenpuntensysteem. Jonge geïnteresseerden gaan eerst in gesprek met een consulent van UVV: Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in? En hoe veel tijd heb je voor vrijwilligerswerk? Vervolgens kiezen de jongere en consulent samen een passende vacature. Het is bijvoorbeeld mogelijk om vrijwilligerswerk te doen voor een school of bibliotheek, maar er zijn ook speciale maatjesprojecten. De nieuwe vrijwilligers mogen daarnaast actief worden op social media voor UVV én ze mogen meedenken over compleet nieuwe projecten.
Doelen/beoogd resultaat
- Voor de jongeren
Wie een Rotterdamse Held wordt, trakteert zichzelf op een zinvolle, leuke ervaring en een berg waardevolle, nieuwe contacten. Daarnaast doen de jongeren nieuwe kennis en vaardigheden op, plus inzicht in hun eigen talenten. Voor iedere maand dat de jonge vrijwilliger zich inzet, krijgt hij/zij digitale heldenpunten. Die zijn inwisselbaar voor bijvoorbeeld powerbanks, bioscoopkaartjes of tegoedbonnen. Aan het einde van het traject ontvangt de vrijwilliger een certificaat en een aanbevelingsbrief of aanbeveling op LinkedIn.
- Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving
Alle Nederlandse organisaties mogen gebruikmaken van deze op jongeren gerichte methode van de UVV. Daarnaast draagt dit project ook bij aan een sterke samenleving waarin jongeren omkijken naar hun medemens.
Onderzoeksvragen voor het concept MDT
- Hoe kunnen we jongeren zo goed mogelijk werven, matchen, begeleiden, trainen en waarderen?
Doelgroep
Rotterdamse jongeren van 16 tot en met 25 jaar
Regio
Rotterdam