Samen SEJN, organisatie-overstijgend leren van praktijkdata met de Lerende Databank Jeugd
Hulpverleners gebruiken vragenlijsten om zicht te krijgen op de situatie van de cliënt. De jeugdhulporganisaties verbonden aan het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) brengen deze (geanonimiseerde) gegevens bij elkaar in de Lerende Databank Jeugd (LDJ), om te leren over ‘wat werkt voor wie’. Om dit leren wat makkelijker te maken is een feedbacksysteem ontwikkeld, bestaande uit een dashboard met makkelijk leesbare grafieken en tabellen, gecombineerd met een methodiek voor het systematisch voeren van gesprekken over deze gegevens.
Onderzoek heeft geleerd dat het feedbacksysteem van de LDJ bijdraagt aan betere benutting van praktijkdata. In de praktijk vindt deze benutting echter nog vaak binnen de afzonderlijke organisaties plaats en niet tussen organisaties. Het huidige project geeft de implementatie van de LDJ een verdere impuls, door leerbijeenkomsten te organiseren waarin de SEJN-organisaties gezamenlijk stappen zetten in ‘samen lerend doen wat werkt’ door gebruik te maken van het LDJ-feedbacksysteem. De geleerde lessen worden samengevoegd in een publicatie.
Producten
Auteur: Berends, I. & Henke, J.
Auteur: Berends, I.E., Schouten, S. & Wiel, C. van der (2023)
Auteur: Berends, I. & Rijken, R. van der
Auteur: Henke-van Beek, J. & Berends, I.
Auteur: Berends, I. & Henke, J.
Verslagen
Eindverslag
Hulpverleners gebruiken vragenlijsten om zicht te krijgen op de situatie van de cliënt. De jeugdhulporganisaties verbonden aan het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) brengen deze (geanonimiseerde) gegevens bij elkaar in de Lerende Databank Jeugd (LDJ), om te leren over ‘wat werkt voor wie’. Om dit leren wat makkelijker te maken is een feedbacksysteem ontwikkeld, bestaande uit een dashboard met makkelijk leesbare grafieken en tabellen, gecombineerd met een methodiek voor het systematisch voeren van gesprekken over deze gegevens.
Het huidige project gaf de implementatie van de LDJ een verdere impuls, door leerbijeenkomsten te organiseren waarin SEJN-organisaties gezamenlijk stappen zetten in ‘samen lerend doen wat werkt’ door gebruik te maken van het LDJ-feedbacksysteem. Op een gestructureerde wijze hebben zij zich verdiept, eerst intern en daarna gezamenlijk, in hun eigen beschikbare praktijkdata én die van andere instellingen.
De gebruikte werkwijze is uitgewerkt in een stapsgewijze handleiding. Deze handleiding en ondersteunende materialen zijn voor een breed publiek beschikbaar en zijn te vinden op www.sejn.nl.