‘Samen veerkrachtig: leren bewegen in muziek’ Subtitel: Veerkracht bij stress voor EVB+ en hun sociale leefwereld, wat kunnen we leren van elkaar?
Cliënten met een ernstige verstandelijke beperking en psychische problematiek ervaren vaak stress. Dat geldt ook voor hun naasten en hun begeleiders. Daarbij ontstaan geregeld moeilijkheden in hun onderlinge samenwerking. Er is een onderzoeksplan opgesteld om een interventie te ontwikkelen waarmee cliënten, naasten en begeleiders meer veerkracht gaan ervaren om met die stress om te gaan en om tot een betere samenwerking te komen. Koraal (VG), Mondriaan (GGZ), de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (AWVB; Tilburg University) en Zuyd Hogeschool (lectoraat Vaktherapie) willen deze interventie vooral vanuit de principes van vaktherapie (muziek en bewegen) ontwerpen. Het doel daarvan is om in kaart te brengen welke factoren bijdragen aan veerkracht en aan de onderlinge samenwerking. Daarna zal de interventie bij enkele casussen uitgeprobeerd worden om na te kunnen gaan of de ontwikkelde interventie toepasbaar en haalbaar is en of het tot positieve effecten leidt.