Samenwerken aan preventie en normalisatie rond het jonge kind
In dit project willen we in drie wijken in Zwolle leergemeenschappen organiseren waarin ouders samen met beroepskrachten leren hoe hun gewone leven versterkt kan worden.
Het gaat om beroepskrachten van kinderopvang, school, consultatiebureau, huisartsenpraktijk, sociaal wijkteam en alle betrokken hulpverleners.
Het doel is dat ouders weten waar ze terecht kunnen voor ondersteuning bij het versterken van hun gewone leven van kinderen van 0 t/m 6 jaar en hun ouders. En dat ouders en beroepskrachten het eens zijn wat goede oplossingen zijn: wanneer wordt het gewone leven echt versterkt? Uiteindelijk gaat het erom dat alle kinderen zo normaal mogelijk mee kunnen doen in de buurt en op school.
Producten
Auteur: Alle deelnemers aan de drie leergemeenschappen
Auteur: Ouders uit Stadshagen
Auteur: Marlies (een van de ouders)
Link: https://magis.to/av/JX4tR01BH0ZwKTAGDmEwCXl4?l=vsm
Auteur: Hogeschool Viaa
Link: https://youtu.be/IwMGoAnYMlQ
Auteur: Raoul (een van de ouders)
Link: https://www.magisto.com/album/video/eyMtAFwCBUR6fTIEDmEwCXt3?l=vsm&o=w&c=c
Auteur: Els Bos-de Groot MSc Drs. Tanja van der Vinne Anita Zandbergen-ten Ham MSc Anne Dreke Deddens MSc
Link: http://www.viaa.nl/onderzoek/gezamenlijke-projecten/wijkgericht-werken-jonge-kind/
Auteur: Els Bos-de Groot, Anita Zandbergen, Tanja van der Vinne, Anne Dreke Deddens
Verslagen
Eindverslag
In het ZonMW-project 'Samenwerken aan preventie en normalisatie rond het jonge kind' zijn ouders, professionals en onderzoekers in leergemeenschappen samen aan de slag gegaan in drie Zwolse wijken. Aan de hand van de vijf fasen van Appreciative Inquiry (define, discover, dream, design, deliver/destiny) ontdekten zij wat hun gezamenlijke droom was voor hun wijk en welke activiteiten daar aan bij konden dragen, en zij gaven daadwerkelijk vorm aan concrete activiteiten. Alles was gericht op het versterken van het gewone leven voor ouders met jonge kinderen. Ook werkten zij samen aan een pedagogische visie.
Rond dit project werd onderzoek vormgegeven, zowel procesmatig om verslag te doen van het gevolgde proces, als evaluatief over de ervaringen van ouders en kinderen met de ontwikkelde activiteiten.
Het project 'Wijkgericht werken aan normalisatie en preventie rond het jonge kind' is enthousiast van start gegaan. In drie wijken (Stadshagen, Zwolle Zuid en Dieze) hebben ouders van jonge kinderen samen met professionals uit de wijk en onderzoekers van Hogeschool Viaa een leergemeenschap gevormd. Elke leergemeenschap heeft samen besproken wat voor hun wijk nodig was om het gewone leven te versterken en ontspannen ouderschap vorm te geven. Corona heeft het project niet vertraagd, maar er zijn andere vormen gekozen: online bijeenkomsten in plaats van fysieke, en een online enquête onder ouders om meer van hen te betrekken. Zo is in elke wijk een 'droom' geformuleerd die past bij de behoefte van ouders en gezinnen in die wijk, en er zijn concrete activiteiten bedacht of bestaande activiteiten aangewezen om door te ontwikkelen. In elke wijk is de droom anders, maar steeds heel praktisch: goede plekken om te spelen, gelegenheid om als ouders elkaar te ontmoeten. De leergemeenschappen gaan in het tweede projectjaar verder met het realiseren van de gekozen activiteiten.