Schooljudo in Nijmegen
Verslagen
Eindverslag
Schooljudo in Nijmegen! is een project uitgevoerd door Judo Tomoda. Gedurende de looptijd van dit project hebben ruim 1500 kinderen in de wijken Dukenburg en West in Nijmegen gewerkt aan vaardigheden voor het leven. In het eerste schooljaar is gewerkt aan de kernwaarde vertrouwen en in het tweede schooljaar aan de kernwaarde samenwerken. Daarnaast zijn de kernwaarden respect, discipline, beheersing en weerbaarheid aan bod gekomen met veel plezier. Er zijn 8 scholen, 60 groepen, ruim 80 docenten en zo'n 3000 ouders bereikt met Schooljudo in Nijmegen!
De gezamenlijke ambitie om de sociale en motorische ontwikkeling van basisschoolkinderen in lage Sociaal Economische Status-wijken te bevorderen, en van daaruit de sportparticipatie van deze doelgroep te verhogen is geslaagd. Ondanks de COVID-19 pandemie is de club gegroeid van 331 naar 366 leden. 6 % van de kinderen sport via Stichting Leergeld Nijmegen.
De samenwerking die in gang is gezet dankzij het ZonMW project Schooljudo in Nijmegen! zal na dit project in verschillende vormen door blijven gaan, dit is een samenwerking tussen basisscholen, sportbedrijf Nijmegen en buurtsportcoaches uit de betreffende wijken, de gemeente Nijmegen, Stichting Leergeld Nijmegen en Schooljudo.
"Schooljudo in Nijmegen!" is een initiatief van Judo Tomoda, sportbedrijf Nijmegen, buurtsportcoaches uit lage SES-wijken de gemeente Nijmegen, GGD Gelderland Zuid, Stichting Leergeld Nijmegen en Schooljudo. Tijdens dit project is tot nu toe op 8 basisscholen in lage SES-wijken Schooljudo gegeven.
In het afgelopen schooljaar (2018-2019) hebben 60 basisschool klassen tijdens de gymles judolessen gevolgd volgens het Schooljudo principe. De lessen zijn gegeven volgens 7 belangrijke waarden: Vertrouwen, Plezier, Respect, Samenwerken, Discipline, Beheersing en Weerbaarheid.
De gezamenlijke ambitie is de sociale en motorische ontwikkeling van basisschoolkinderen in lage Sociaal Economische Status (SES)-wijken te bevorderen, en van daaruit de sportparticipatie van deze doelgroep te verhogen.