Schooluitval in het VO voorkomen met daarbij leefwereld van jongeren en gezinscontext centraal
Het aantal thuiszitters en schooluitvallers neemt niet af ondanks jaren lange inzet. Er worden veel oplossingen geboden als er al uitval is. Te weinig ligt de focus op het voorkomen van problemen. Dit terwijl resultaten uit de werkplaats C4Youth duidelijk maken dat er kansen liggen in de periode voordat een leerling uitvalt. Met deze VIMP zet C4Youth daarom actief in op een verbeterde overdracht tussen het primair en voortgezet onderwijs.
Doel
De doelstelling van het VIMP-project is om een preventieve aanpak gericht op een verbeterde overdracht tussen het primair onderwijs en voortgezet onderwijs te implementeren. Centraal hierbij staat de inzet van een zorgprofessional bij deze overdracht, en aandacht voor levensvaardigheden in de klas. Hiermee wil de werkplaats schooluitval voorkomen. Specifiek in de regio Groningen.
Aanpak/werkwijze
In het project wordt participatief actieonderzoek uitgevoerd. Via deze methode zet C4Youth verschillende stappen om het projectdoel te behalen:
- Het ontwikkelen van een integraal formulier voor een warme overdracht.
- Een voortgezet onderwijs school benaderen waar het experiment uitgevoerd mag worden.
- Het vormgeven van de aanpak rond de warme overdracht en de inzet van de zorgprofessional in de brugklas.
- Gesprekken met ouders en kinderen in het kader van een warme overdracht. Deze vinden plaats in voorbereiding op de start van de brugklas.
- Het versterken van de band met de leerkracht. De zorgprofessional helpt hierbij en geeft lessen in levensvaardigheden.
- Het communiceren van de bevindingen.
Samenwerkingspartners
C4Youth voert het project uit. Met Lucienne van Eijk, werkzaam bij het UMCG, als projectleider. Het project wordt uitgevoerd met participanten uit de school (ouders, leerlingen, mentor, zorgprofessional, coördinator) en participanten uit het kennis- en leeratelier ‘Samenhang en preventie en hulpverlening’. Betrokken organisaties zijn onder andere CM STAMM, Gemeente Groningen, Molendrift en het UMCG.
Verwachte resultaten
Naar verwachting leidt dit VIMP-project tot een preventieve aanpak gericht op een verbeterde overdracht tussen het primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Deze aanpak kan een bijdrage leveren aan het voorkomen van schooluitval, en aan het werkelijk preventief inzetten op problemen bij jongeren in het voortgezet onderwijs.
De resultaten worden begin 2025 verwacht.