Smart Sports Exercises: Sports training and education using in-play feedback and digital-physical exercises on a next-generation interactive floor
Projectomschrijving
In dit project worden nieuwe vormen van zaaltraining geïntroduceerd. Dit wordt gedaan in een ‘slimme sporthal’. Zo heeft het speelveld een interactieve vloer waarop beelden weergegeven kunnen worden. Daarnaast beschikt de vloer over onopvallende druksensoren.
Een daarbij ontwikkeld trainingssysteem biedt op maat gemaakte, interactieve oefeningen. Het gedrag en de prestaties van de individuen en het team kunnen direct teruggegeven worden. De oefeningen kunnen daardoor gelijk aangepast worden.
De modellen worden verder ontwikkeld door herhaaldelijk versies van het systeem te evalueren. Dit wordt gedaan bij volleybalteams van verschillende niveaus, binnen de sport en het bewegingsonderwijs. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Universiteit Twente in samenwerking met onder andere Hogeschool Windesheim Zwolle, Sportservice Veenendaal, InnoSportLab Sport en Beweeg! en LedGo.
- Artikel Sportknowhowxl maart 2019: Trainen met feedback van een interactieve vloer
Resultaten onderzoek
Dennis Reidsma is projectleider van het onderzoek en vertelt in een video over de resultaten van het project.
Producten
Auteur: Dees Postma
Link: https://tinyurl.com/yxkhqc5l
Auteur: Fahim Salim, Robby van Delden, Dennis Reidsma, Bert-Jan van Beijnum
Link: https://ismpb.org/2019-maastricht/
Auteur: Dees Postma
Link: https://tinyurl.com/yxwozxsv
Auteur: van Delden, R. W., Bergsma, S., Vogel, K., Postma, D. B. W. & Reidsma, D.
Auteur: Salim, F. A., Haider, F., Yengec Tasdemir, S. B., Naghashi, V., Tengiz, I., Cengiz, K., Postma, D. B. W. , van Delden, R. , Reidsma, D., Luz, S. , & van Beijnum, B-J.
Auteur: Haider, F., Salim, F. A., Postma, D. B. W. , Delden, R. V. , Reidsma, D. , Beijnum, B. J. V., & Luz, S.
Auteur: Beenhakker, L., Salim, F., Postma, D. , van Delden, R. , Reidsma, D. , & van Beijnum, B-J.
Auteur: Fasih Haider, Fahim Salim, Vahid Naghashi, Sena Busra Yengec Tasdemir, Izem Tengiz, Kubra Cengiz, Dees Postma, Robby van Delden, Dennis Reidsma, Bert-Jan van Beijnum, Saturnino Luz
Auteur: Hogeschool Windesheim & Smart Sports Exercises
Link: https://tinyurl.com/yxz8duma
Auteur: Postma, D., Van Delden, R., Walinga, W., Koekoek, J., van Beijnum, B-J., Salim, F. A., Van Hilvoorde, I. & Reidsma, D.
Auteur: Salim, F. A. , Reidsma, D. , & van Delden, R.
Auteur: Salim, F. A., Haider, F., Postma, D. B. W. , van Delden, R. , Reidsma, D., Luz, S. , & van Beijnum, B. J. F.
Auteur: Fahim Salim, Fasih Haider, Sena Busra Yengec Tasdemir, Vahid Naghashi, Izem Tengiz, Kubra Cengiz, Dees Postma, Robby Van Delden, Dennis Reidsma, Saturnino Luz, Bert-Jan van Beijnum
Auteur: Smart Sports Exercises consortium
Link: http://smart-sports-exercises.nl
Auteur: Hogeschool Windesheim
Link: https://www.youtube.com/watch?v=xhQM3DKz-1Q
Verslagen
Eindverslag
In dit project werden nieuwe vormen van zaaltraining onderzocht voor volleybal. Daarvoor werkten we met een bijzonder speelveld: een interactieve vloer waarop beelden weergegeven kunnen worden. Daarnaast beschikt de vloer over onopvallende druksensoren.
Een daarbij ontwikkeld trainingssysteem biedt op maat gemaakte, interactieve oefeningen. Het gedrag en de prestaties van de individuen en het team kunnen direct teruggegeven worden. Door de flexibiliteit van deze interactieve oefeningen, die zich ter plekke op allerlei manieren kunnen aanpassen aan speler en team, kunnen er misschien wel aspecten van de sport getraind worden die zonder de technologie misschien niet eens mogelijk zijn.
In dit project worden nieuwe vormen van zaaltraining geïntroduceerd. Dit wordt gedaan in een "slimme sporthal". Zo heeft het speelveld een interactieve vloer waarop beelden weergegeven kunnen worden. Daarnaast beschikt de vloer over onopvallende druksensoren.
Een daarbij ontwikkeld trainingssysteem biedt op maat gemaakte, interactieve oefeningen. Het gedrag en de prestaties van de individuen en het team kunnen direct teruggegeven worden. De oefeningen kunnen daardoor gelijk aangepast worden.
De modellen worden verder ontwikkeld door herhaaldelijk versies van het systeem te evalueren. Dit wordt gedaan bij volleybalteams van verschillende niveaus, binnen de sport en het bewegingsonderwijs. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Universiteit Twente in samenwerking met onder andere Hogeschool Windesheim Zwolle, Sportservice Veenendaal, InnoSportLab Sport en Beweeg! en LedGo.
Samenvatting van de aanvraag
The proposed project focuses on new forms of (volleyball) sports training. Athletes perform training exercises in a “smart sports hall” that provides high quality video display across the surface of the playing field and has unobtrusive pressure sensors embedded in the floor. A digital-physical training system offers tailored, interactive exercise activities. Exercises incorporate visual feedback from the trainer as well as feedback given by the system. They can be tailored through a combination of selection of the most fitting exercises and setting the right parameters. This allows the exercises to be adapted in real time in response to the team’s behaviour and performance, and to be selected and parameterized fitting to their levels of competition and to demands of, e.g., youth sport. To this end, expertise from the domains of embodied gaming and instruction and pedagogy in sports training are combined. Computational models are developed for the automatic management of personalization and adaptation; initial validation of such models is done by repeatedly evaluating versions of the system with volleyball teams of various levels. We collect, and automatically analyse, data from the sensors to build continuous models of the behaviour of individual athletes as well as the team. Based on this data, the trainer or system can instantly decide to change the ongoing exercises, or provide visual feedback to the team via the floor display. In extrapolation, we foresee future development towards higher competition performance for teams, by building upon the basic principles and systems developed in this project.